ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

استاندارهای حفاظت نفوذپذیری توتال استیشن

 

استاندارهای حفاظت نفوذپذیری توتال استیشن

 

نقشه برداران ممکن است بارها در شرایط بارش باران یا طوفان شدید گرد و غبار قرار گرفته باشند و این سؤال برایشان پیش آمده باشد که این شرایط روی دستگاه تأثیری دارد؟

در مشخصات توتال استیشن یک پارامتر به صورت IP - - با یک عدد بیان می شود (مثل IP54) که نشان دهنده استاندارد میزان نفوذپذیری عوامل محیطی نظیر گرد و غبار و رطوبت به داخل دستگاه (برای تمام دستگاه های الکترونیکی) می باشد.

این استاندارد از سال 1989 تعریف شده و آخرین نسخه آن تحت ISO 9001 با گواهی IEC60529 به صورت زیر بیان شده است. کلمه اختصاری IP مخفف Ingress Protection  به معنی حفاظت نفوذ، همراه با یک عدد دو یا سه رقمی بکار می رود. اولین رقم از سمت چپ میزان حفاظت در مقابل نفوذ ذرات جامد و گرد و غبار به داخل دستگاه می باشد. رقم دوم میزان حفاظت در مقابل نفوذ مایعات نظیر آب و باران و ... را نشان میدهد. در صورتی که عدد سه رقمی بیان شود، عدد سوم، میزان حفاظت دستگاه در مقابل ضربات مکانیکی مد نظر است.

بالاترین استاندارد IP68 می باشد و دستگاه هایی که تنها حفاظت در مقابل رطوبت را داشته باشند، به صورت IPX- با یک عدد مثل IPX 5 بیان می شوند. در جدول زیر با این اعداد و ارقام بیشتر آشنا می شویم:

 

مقدار

عدد

رقم دوم از چپ

حفاظت رطوبت

رقم اول از چپ

حفاظت گرد و غبار

0

بدون حفاظت

بدون حفاظت

1

ریزش قطرات عمودی آب

برای ذرات بزرگتر از 50 میلیمتر درشتی

2

ریزش آب تا زاویه 15 درجه از بالا به طرفین

برای ذرات بزرگتر از 12 میلیمتر درشتی

3

ریزش آب تا زاویه 60 درجه از بالا به طرفین

برای ذرات بزرگتر از 2.5 میلیمتر درشتی

4

برای ریزش آب از تمام جهات

برای ذرات بزرگتر از 1 میلیمتر درشتی

5

برای ریزش آب با فشار کم از تمام جهات

برای ذرات گرد و غبار معلق در هوا

6

برای ریزش آب با فشار زیاد از تمام جهات

مطلق ذرات جامد کوچکتر از یک میلیمتر

7

قرار گرفتن دستگاه در عمق 30 تا 100 سانتی به مدت حداکثر 30 دقیقه

-

8

قرار گرفتن دستگاه در عمق بیشتر از یک متر و در مدت طولانی

-

 

در انتها با بعضی دستگاه ها از شرکتهای مختلف و استاندارد محیطی آنها آشنا می شویم. البته این استاندارد برای مدلهای مختلف دستگاه های یک شرکت ممکن است فرق داشته باشد. اما یکی از عوامل ارزان بودن دوربینهای چینی، پائین بودن IP آنها می باشد. اکثر آنها تا حد IPX 4 محافظت می شوند و بعضی از آنها استاندارد مشخصی ندارند.

 rostami

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد