ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

آمار پذیرش دانشجویان در مقطع کارشناسی نقشه برداری

در اواسط دهه ۷۰ دانشگاه های تهران، خواجه نصیر، اصفهان و تبریز تنها دانشگاه های دولتی بودند که در مقطع کارشناسی رشته نقشه برداری حدود 120 دانشجو می پذیرفتند ( که به همین تعداد هم دانشگاه آزاد وجود داشت). اما اکنون پس از گذشت ۱۸ سال از آن موقع، تعداد دانشگاه های دولتی در این رشته به 14 دانشگاه و حدود 500 دانشجو می رسد. علاوه بر این ۳ دانشگاه پیام نور با تعداد 120 دانشجو  و ۱۰ دانشگاه غیر انتفاعی در حدود 600 دانشجوی دیگر در سال پذیرش دارند. نکته جالب توجه این است که امسال هم چند دانشگاه غیر انتفاعی دیگر در شهرهایی اضافه شده اند که قبلا در همان شهر دانشگاه غیر انتفاعی برای پذیرش رشته نقشه برداری وجود داشت. 

اگر چه این تعداد زیاد با پدیده کم شدن دانشجو  و افزایش موسسات آموزش عالی باعث شده تا دانشگاه های غیر انتفاعی و دانشگاه آزاد نتوانند ظرفیت های تعیین شده را پر نمایند اما در نهایت رقابت برای مقاطع تحصیلات تکمیلی بیشتر می گردد. 

مشکل دیگر در این زمینه کمبود اساتید با تجربه نقشه برداری در بعضی شهر هاست که باعث شده تا موسسات غیر انتفاعی مجبور شوند از مدرسین غیر نقشه برداری یا غیر متخصص و حتی در مقاطع پایین تر استفاده نمایند. به امید روزی که یک نهاد مسئول نسبت به ساماندهی رشته ها بر اساس نیازهای منطقه ای و کشوری اقدام به پذیرش دانشجو در دانشگاه ها نمایند.

نظرات 1 + ارسال نظر
محسن چهارشنبه 2 مهر‌ماه سال 1393 ساعت 19:32 http://mozoat.blogfa.com

سلام و درود ... استاد عزیز وضع خیلی خیلی خرابتر از این حرفاست ، رشته من (شهرسازی) 15 ساله که توی مقطع کارشناسی تو ایران پذیرش داره ، الان فقط همین بجنورد حدود 100 نفر!!! ورودی داشته مشهد 4-5 تا دانشگاه پذیرش داره و...
حالا بماند اینکه پرسنل مدیریت شهری مملکت ما از همه رشته ها هستن جز شهرسازی و شرکتهای مهندسی برای شهرسازان محلی از اعراب قائل نیستند...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد