ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

آیا گرمای زمین بی سابقه است؟

امروز در خبرها اعلام شد که ناسا اعلام کرده است افزایش دما در تابستان آتی بی سابقه بوده و قرار است رکورد 0.67 درجه سانتیگراد گرمتر از حد متوسط جهانی زده شود. اگر چه تغییرات دمایی در نقاط مختلف یکسان نیست و سایت NOAA این تغییرات را مرتبا بررسی و ارزیابی می کند اما گرم شدن زمین بعد از پردازش در کل جهان مطرح شده و لزوما برای یک منطقه خاص نمی تواند صحیح باشد. برای اطلاعات بیشتر می توانید به نشانی زیر مراجعه کرده و هر ماه تغییرات دمایی را نسبت به متوسط بلند مدت در نقاط مختلف جهان پیگیری نمایید. در انتها نقشه تغییرات دمایی در مرداد ماه و ۷ ماه نخست میلادی امسال را برای نمونه قرار داده ایم.

http://www.ncdc.noaa.gov/temp-and-precip/global-maps.php?imgs%5B%5D=map-percentile-mntp&year=2014&month=8

در این نقشه مشاهده می کنیم که در اکثر مناطق ایران دما بیشتر از حد میانگین بوده و در مناطق مرکزی ایران این افزایش دما در حد رکورد می باشد.

اما متوسط ۷ ماه نشان می دهد که هیچ نقطه ای از ایران دارای افزایش دمای رکوردی نیست و بلکه افزایش رکوردی درجنوب افغانستان مشاهده می شود. در منطقه خاور میانه بهترین نقطه مربوط به فلسطین، لبنان و سوریه می باشد که تغییری با متوسط بلند مدت در این نقاط مشاهده نمی شود. جالب است بدانیم که مناطق مرکزی قاره افریقا و در نزدیکی خط استوا سردتر از حد متوسط را به ثبت رسانده اند. نکته مهمی که در این نقشه های به چشم می خورد،‌وضعیت مطلوب در اکثر نقاط کشورهای چین، استرالیا و امریکا و اکثر کشور های اروپایی است. پس معلوم است که یکی از دلایل برای کسانیکه برای ادامه تحصیل به این کشور ها می روند و تمایلی برای بازگشت ندارند،‌ ممکن است پایداری وضعیت جوی بلند مدت آنها باشد!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد