ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

کشف آثار نقشه برداری در میان اسناد قدیمی دانشگاه

 
کشف آثار نقشه برداری در میان اسناد قدیمی دانشگاه
 
پس از بررسی های بعل آمده از بین فرمهای موجود در انبار نقشه برداری دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی، 
نمونه یک فرم عملیات مترکشی پیدا شد. دیدن این فرم در این زمان که طولها با روشهای ساده و دقیق بوسیله 
طولیابهای الکترونیکی اندازه گیری می شود، بسیار جالب توجه است. نحوه اندازه گیری در این فرم (قرائت 
ابتدا و انتها)، اساس کار تئوری خطاها را نشان می دهد. ای کاش امروزه نقشه برداران به مسائل ریز توجه
بیشتری می کردند و تنها به اندازه گیری های دستگاه اعتمادنمی کردند. این هم تصویر قسمتی از این فرم:
 
123 
 

چین و قواعد سخت گیرانه تر

دولتمردان چینی تصمیم گرفته اند تا قوانین سخت گیرانه تری را در مورد فعالیت اتباع خارجی در زمینه نقشه برداری و تولید نقشه وضع نمایند. ظاهرا  چینیها نسبت به ازدیاد فعالیتهای نقشه برداری توسط بیگانگان در کشورشان حساس شده اند و می گویند که این مسائل به امنیت ملی آنها لطمه وارد خواهد کرد.

این قوانین فعالان در این زمینه را ملزم می سازد تا قبل از هرگونه عملیاتی فرمهای مخصوص صدور اجازه را دریافت نموده و بعد آن را پر نمایند. طبق این قوانین اجازه نامه تنها در پکن صادر خواهد شد و پس از صدور آن؛ تازه این گونه افراد ( حقوقی و حقیقی) باید تحت نظارت دولتهای محلی عمل کنند. علاوه بر این مجموعه عملیات نباید امنیت ملی را به مخاطره بیندازد و یا شامل اسرار مملکتی باشد. دولت چین مالکیت تمامی نتایج حاصل از نقشه برداری را برای خود محفوظ می داند.

خوب چینیها کمی در زمینه اطلاعات حلقه را تنگ تر می کنند و البته با توجه به پیشرفت تکنولوژی اطلاعات مکانی؛ که چینیها خوب از آن اطلاعات دارند؛ علت این کار آنها اصلا معلوم نیست. شاید هم مثل بسیاری چیزهای دیگر این منافع اقتصادی است که دارد قوانین را هدایت می کند. چینیها در همه چیز تقریبا خود کفا شده ند و به طور مستقیم هم نمی توانند با جریان آزاد تجارت و فن اوری مقابله کنند خوب بهترین وسیله بهانه قرار دادن امنیت ملی است. البته این تنها یک حدس است و باید به انتظار نشست تا رفتارهای بعدی چینیها چگونه خواهد بود.

 

گروه گوگلی سنجش از دور و GIS

 همانطور که می دانید در دنیای اینترنت سایتها و وبلاگهای متعددی در مورد علوم ژئوماتیک وجود دارند که گاه می توان عضو انها نیز شد. یکی از فعالترین گروه های اینترنتی در مورد سنجش از دور و GIS، گروه گوگلی سنجش از دور و GIS در اینترنت است.  که آدرس آن

http://groups.google.com/group/Remote-Sensing-GIS-for-a-New-World  است.

با عضویت در این گروه هر روزه تازه ترین اخبار از طریق email به شما ارسال خواهد شد. البته زبان این متون انگلیسی است که حتما باید متوجه این موضوع باشید. مزیت این عضویت  اطلاع پیدا کردن از کلیه کنفرانسها، فعالیتها و تحقیقات جدید است که البته باید حوصله دریافت حداقل 10 مطلب در روز را داشته باشید. که گاه باعث پر شدن INBOX شما می شود. خوب بالاخره هر که طاووس خواهد جور هندوستان کشد ....!!!!

 

گردهمایی نقشه برداری در میبد

 

گردهمایی نقشه برداری در میبد

معاونت پژوهشی با همکاری انجمن علمی نقشه برداری دانشگاه آزاد اسلامی میبد در بیستمین سالگرد تاسیس دوره کاردانی نقشه برداری و پانزدهمین سال تأسیس دوره کارشناسی نقشه برداری و در سالروز آزادی خرمشهر، گرد همائی نقشه برداری را تحت عنوان:" نقشه و فن آوری اطلاعات مکانی محور اقتدار ملی " با حضور چند تن از مسئولین و اساتید نقشه برداری کشور برگزار می کند.

زمان: پنجشنبه سوم خرداد ماه 1386 ساعت 8:30 صبح
مکان: تالار رشید الدین میبدی دانشگاه آزاد اسلامی میبد

 

کشف یک نقشه قدیمی در مصر

کاوشگرانی که در بیابان ساحارا کار می کنند به تازگی اعلام کرده اند که یکی از قدیمی ترین نقشه های جهان را کشف نموده اند. قدیمی ترین نقشه روی یک دیوار با قدمت 6000 سال در ترکیه است که که یک نمای جغرافیایی به حساب می آید. این نقشه جدید انقلابی در مصر شناسی پدید آورده است.

این نقشه قدیمی که روی یک قطعه سنگ حک شده است را یک باستانشناس آماتور پیدا کرده است. حکاکی های این نقشه نقاط اطراق یک هیات اعزامی را نشان می دهد که در پی دستور چهارمین فرعون به نام  Khufu (همان خئوپوس) به دنبال ماده ای نامعلوم به نام مفات (mefat) بوده اند. بررسی های رادیو کربن تاریخ این قطعه را 2600 سال قبل از میلاد معلوم کرده است.

باستانشناسان اطلاعی در مورد مفات و چگونگی آن ندارند. به هر حال در 4500 سال پیش در بیابان آب بسیار ارزشمند بوده است. در همین سایت تحقیقاتی حکاکی دیگری پیدا شده است که ده دیوار را با چندین زمین آبیاری شده نشان می دهد. که دو تای آنها به یک منبع آب وصل هستند.

با استفاده از  این نقشه ده ایستگاه بین راهی در طولی بین 6 تا 9 کیلومتر از محل سایت کشف شده ، تشخیص داده شده است. باستان شناسان می گویند که اینها محل چاههای بسیار قدیمی می باشند. البته هنوز مجادلات بسیاری پیرامون سن این اکتشافات تازه وجود دارد. اما همه به قدمت بالای این نقشه اذعان دارند.

قدمت این نقشه و نقشه های مشابه نیاز دائم بشر به نقشه و اطلاعات مکانی را به وضوح آشکار می سازد. چیزی که بشر اولیه تا به امروز همواره بدان نیاز داشته و در جهت تولید آن تلاش می کرده است. آنچه در این میان علی رغم نیاز ثابت انسان تغییر کرده است تنها روشها و وسایل مورد استفاده انسانها بوده است....  چیزی که چالش دنیای امروزی است یعنی وسایل و روشهای هرچه پیشرفته تر.

دکتر شریفی هم به وطن بازگشتند

 

دکتر شریفی هم به وطن باز گشتند

یکی از اساتید با تجربه و لایق در زمینه ژئودزی که در سال 1381 برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری به دانشگاه اشتوت گارد آلمان اعزام شده بودند، پس از اتمام دوره خود و دفاع از رساله دکتری ژئودزی، در زمینه ثقل سنجی ماهواره ای به وطن بازگشتند.

 

دکتر محمد علی شریفی هم اکنون بعنوان عضو هیئت علمی گروه مهندسی نقشه برداری و ژئوماتیک دانشگاه تهران، با کوله باری از تجربه و ایده های جدید برای فعال ساختن جامعه نقشه برداری و برقراری ارتباط موثر علمی و عملی بین گرایشهای مختلف، مشغول فعالیت شده اند. هم اکنون دو درس دوره کارشناسی ارشد و یک درس دوره دکتری را نیز تدریس می کنند. برای این استاد عزیز و بزرگوار آرزوی موفقیت می کنیم.

 

دلسوزی پیشکسوتهای نقشه برداری

 

دلسوزی پیشکسوتهای نقشه برداری

با تبریک روز معلم به همکارانمان و تمام اساتید و دبیران و معلمان زحمتکش و دلسوز، امروز به خبری برخوردم که یک پیشکسوت نقشه برداری در کانادا برای توسعه علوم ژئوماتیک یک کار ارزنده انجام داده است:

دکتر ویلیز روبرت، پیشکسوت نقشه برداری زمینی به همراه دو دخترش، مبلغ 55 هزار دلار را برای ایجاد کمک هزینه تحقیقاتی در زمینه مهندسی ژئوماتیک و ژئودزی در شهر فردریکتون به دانشگاه نیوبرنزویک اهدا کردند. مک لاقلین، رئیس دانشگاه نیوبرنزویک (از دانشگاه های معتبر کانادا که در ژئودزی پیش قدم است) گفت: دکتر روبرت در سال 1950 موضوع ایجاد دانشکده مهندسی ژئودزی و ژئوماتیک را مطرح کرد و اکنون هدیه ایشان کمک بزرگی به دانشجویان این دانشگاه برای ادامه تحقیقات موردعلاقه یشان است.

Robert 

دکتر روبرت در سال 1940 در رشته جنگلبانی فوق دیپلم گرفت و به سربازی رفت. در سال 1945 در دانشگاه نیوبرنزویک بعنوان کاردان جنگلبانی استخدام شد و در سال 1947 در رشته نقشه برداری لیسانس گرفت. بخاطر زحمات ارزنده این استاد، دانشگاه نیوبرنزویک در سال 2005 دکتری افتخاری را به ایشان تقدیم کرده است.

تصاویر قدرت تفکیک بالای روسی

شرکت روسی  Sovzond  اعلام کرده است که موافقت سازمان فضایی روسیه را برای فروش تصاویر با قدرت تفکیک بالای ماهواره روسی Resurs DK در خارج از روسیه جلب نموده است.  این مطلب را روسها در همایش MapWorld حیدرآباد اعلام نمودند. این ماهواره 6.6 تنی در اواسط سال 2006 م به فضا پرتاب گردید و قادر است تا تصاویر پانکروماتیک با قدرت تفکیک یک متر و تصاویر چند طیفی با قدرت تفکیک 2 متری را از سطح زمین اخذ نماید.

این شرکت روسی از سال 1992 فعالیت خود را با فروش تصاویر اروپایی و امریکایی در روسیه شروع نمود. مرکز دریافت این ماهواره در مسکو قرار دارد ولی اخیرا Sovzond یک ایستگاه دیگر در سیبری ایجاد کرده است تا فرایند دریافت اطلاعات را تسهیل نماید. این شرکت اعلام کرده است که در صورت اعلام نیاز می تواند ایستگاههای دریافت تصاویر را در خارج از روسیه نیز ایجاد نماید.

قیمت این تصاویر با ارزش معادل 12 تا 14 دلار برای هر کیلومتر مربع اعلام شده است. البته روسها اعلام کرده اند که این ارقام  قابل تغییرند و شرکت Sovzond  حاضر به مذاکره با علاقه مندان در مود قیمتها می باشد.

ظاهرا روسها فهمیده اند (گرچه دیر) که در دنیای سنجش از دور قدرت تفکیک یک متر دیگر یک امکان اختصاصی و همچنین نظامی نیست و در رقابت با  دیگران اگر هنوز باورهای امیتی خود را حفظ کنند عقب خواهند ماند.

ایران ژئوماتیک به ژئوماتیکا تبدیل شد

 

ایران ژئوماتیک به ژئوماتیکا تبدیل شد

سایت معروف ایران ژئوماتیک به مدیریت آقای مهندس حسین زندی با تغییرات اساسی به یک سایت علمی و مرجع در زمینه نقشه بردار تبدیل شد.  ایران ژئوماتیک در سال 1383 فعالیت خود را آغاز نمود و توانست گامهای مؤثری در رابطه با علم نقشه برداری بردارد . امروز این سایت با تنوع کاری در این زمینه و تغییر نام به ژئوماتیکا، به کمک اساتید این رشته هدایت و رهبری می شود. نیازی که از دیرباز احساس می شد و امروز در حال برطرف شدن آن هستیم و آن ارتباط مؤثر تمام فعالان این رشته با مسائل جدید رشته نقشه برداری می باشد. بد نیست شما هم عضو این سایت شوید

http://www.irangeomatic.net/