ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

از پایان جهان می پرسید؟

عوامل زیادی دست به دست هم داده تا شایعاتی برای روز جمعه اول دی ماه برابر با ۲۱ دسامبر ۲۰۱۲ ساعت ۱۱ و ۱۱ دقیقه و ۱۱ ثانیه به وقت گرینویچ! منتشر شود.  

حال عده ای می پرسند که این دروغ ها که می گن راسته؟! 

 باید عرض کنم که این موضوع از آثار یک سنگ تاریخی در محل زندگی مایاها در مکزیک شروع شد. عدد ۲۰۱۲ که پایان تقویم آنها بود و عده ای پایان تقویم آنها را با پایان جهان یکی دانسته و برای اثبات ادعای خود چاشنی های علمی دیگری هم به آن اضافه کردند. 

اولا مشاهدات جدید باستان شناسی از سال ۲۰۱۰ نشان داد که تقویم مایاها تا ۷۰۰۰ سال دیگر هم ادامه دارد و در ۲۱ دسامبر تمام نمی شود. 

ثانیا هیچ تهدید فرا زمینی که بتواند با علوم تجربی اثبات شود فعلا وجود ندارد. اعمم از برخورد سیارکی به زمین یا انفجار خورشیدی یا حمله موجودات فضایی و ... 

ناسا حدود ۱۰ سال است که روی اجرام نزدیک به زمین کار می کند و فهرست آنها را با تمام مشخصات منتشر می کند. ریسک برخورد هر یک نیز بررسی می شود که تا ۲۰۲۹ که یک تهدید از سوی سیارک آپوفیس وجود دارد بقیه اجرام از فاصله دوری از زمین عبور می کنند. بد نیست به نشانی زیر مراجعه نمایید: 

http://neo.jpl.nasa.gov/ 

 

اما تاریک شدن آشمان در عبور از نقطه انقلاب زمستانی در اول دی ماه نیز از سوی ناسا با سه دلیل رد شده است که می توانید متن زیر را مطالعه کنید: 

 http://www.nasa.gov/topics/earth/features/2012-alignment.html

امیدوارم شب یلدای خوبی را در کنار دوستان و خانواده داشته باشید و از این شب طولانی لذت برده و به فکر پیشرفته های آینده خود باشید.

درگذشت پاتریک مور بعد از آرمسترانگ

پس از مرگ آرمسترانگ (اولین فضانوردی که به ماه قدم گذاشت) اکنون نوبت سر آلفرد پاتریک کالدول مور (منجم آماتور معروف انگلیسی، نویسنده بیش از 70 کتاب نجومی و مجری طولانی‌ترین سری برنامه‌های تلویزیونی نجومی با مجری ثابت با نام "آسمان در شب) رسید و ایشان در روز ۹ دسامبر (20 آذر) در سن 89 سالگی در منزل خود درگذشت.

سر پاتریک مور همچنین ریاست انجمن نجوم بریتانیا و عضویت در هیات موسس و ریاست انجمن نجوم عمومی ‌را برای سال‌های متوالی در کارنامه خود دارد. به عقیده بسیاری از منجمان در جهان، سر پاتریک مور، موفق‌ترین و موثرترین منجم آماتور سراسر قرن بیستم است.

Sir Patrick Moore (© PA/Rex)

در زیر می توانید مصاحبه مجله نجوم (بابک امین تفرشی) با ایشان را بخوانید:


سمینار ژئوانفورماتیک در خدمت محیط زیست سالم

دومین سمینار تخصصی:

کاربردهای علوم و فناوری‌های ژئوانفورماتیک در نظام سلامت

 

محورهای سمینار:

-        مطالعه و بررسی عوامل موثر در ایجاد آلودگی های زیست محیطی

-        بررسی اثرات و پیامدهای آلودگی های زیست محیطی بر سلامت و بهداشت فردی و عمومی

-        چگونگی مدیریت، کاهش و کنترل آلودگی های زیست محیطی

-        تحلیل توزیع جغرافیایی و مدلسازی بیماریها  با کمک عوامل محیطی و جغرافیایی (Health GIS)

 

زمان برگزاری:

 

چهار شنبه 16 اسفندماه 1391

 

 


ادامه مطلب ...

ارائه نرم افزارهای نقشه برداری توسط موسسه ورنال

با توجه به ایمیل دریافتی از موسسه ورنال٬ جهت تهیه نرم افزار های زیر و اطلاع از دیگر نرم افزار های موجود در آرشیو این موسسه، به دفتر موسسه مراجعه و یا با تلفن های آن تماس حاصل فرمایید. (http://www.geodesy.ir/)

تهران، خیابان کارگر شمالی، بعد از پمپ بنزین، نبش کوچه خسروی، پلاک 89، وحد 4

02188351183, 09196270578, 09382858821


*      Autodesk Civil 3D 2013

32 & 64 bit

 

 

*      Autodesk Map 3D 2013

32 & 64 bit

 

 

*     ArcGIS 10

ArcGIS Desktop, ArcSDE ArcObject

ArcEngine, ArcGIS Server


*      Microsoft SQL Server 2012


 

*    Matlab 2012

32 & 64 bit


*    ENVI  4.8



درج یک نظر

چندی پیش در وبلاگ مطلبی درباره نقشه برداری املاک موضوع قانون تکلیف وضعیت ثبتی اراضی فاقد سند ارایه شد که با نقد و استقبال دوستان روبرو شد. در این میان مطلب یکی از دوستان که با نام امید نظرشان را در وبلاگ درج کرده بودند قابل تامل بود. حوصله ای که این دوست به خرج داده  بودند و همچنین وجود مطالب مفید در این مطلب و همچنین عقیده صاحبان وبلاگ مبنی بر انتشار آزاد عقاید غیر مغرضانه باعث شد تا نظر ایشان را به طور جداگانه در وبلاگ قرار دهیم.


البته درج نظر ایشان به معنی قبول کلیه مطالب ان نیس و درجای خود قابل بحث و نقد است که این مهم را به خوانندگان عزیز وبلاگ واگذار می کنیم.


نظر جناب امید:

قبل از هر چیز باید تذکر بدهم ما چیزی به عنوان نقشه برداری ماده ۱۴۷ نداریم! بلکه «قانون تعین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی فاقد سند» صحیح است.
من تو اون یکی پست هم جوابتون رو دادم- متاسفانه شما چون فعالیت اجرایی ندارید با مسایل آن هم آشنایی کافی ندارید. من علاوه بر اینکه منهدس پایه ۱ نظام هستم و مدیر عامل شرکت مهندسین مشاور نقشه برداری هم هستم و ضمنا کارشناس قوه قضائیه در امور ثبتی هم هستم و همچنان مثل شما در دانشگاه هم تدریس میکنم (البته خودم را استاد نمیدانم!) و از ناظرین سازمان در امور ثبتی هستم و از قضا از فعالین سیاسی خصوصا در سازمان نظام مهندسی تهران هم هستم و جزو اعضای هیات علمی چند نشریه داخلی و خارجی هم هستم. اینها را گفتم تا بدانید با مسایل فنی و عملی و خصوصا مسایل حقوقی ثبتی بیگانه نیستم و فعالیت در امور اجرایی را عار نمیدانم آنچنان که شما به کنایه میگویید در اثر «نیاز» است!
اینکه قیمت را در هر شهری متفاوت بدانید غلط هست! تعرفه برای همسان سازی قیمت ها هست. فقط ضریب منطقه ای برای هر شهر و منطقه اعمال میشود. بنابراین اگر قرار بود بسته به ابزار مورد استفاده قیمت تعین شود که حتما هنگام درج قیمت تفکیک میشد ولی نیست. ضمن اینکه باید توجه کنید که مسئولیت درج قیمت و احیانا گمراه کردن سایرین را بر خود نخرید! و بجای آن اجماع کارشناسان را برای تهیه تعرفه متناسب که هم مصلحت مالکین در درجه اول و وضعیت معیشت کارشناسان نقشه بردار در درجه دوم در بر داشته باشد پیگری کنید. چون هنوز هیچ قیمتی برای این کار از سوی سازمان های نظام مهندسی ارائه نشده است و این فرصتی برای برخی سودجویان ایجاد کرده تا از این موقعیت سو استفاده کنند و از مهر صلاحیت مهندسین نظام سو استفاده ببرند.
همچنین در خصوص تعین مساحت بنا (اعیانی) هیچ اشاره ای در فایل شما نشده و متاسفانه این ممکن است مشکلاتی را برای مالکین در پی داشته باشد. چرا که اکثر املاک فاقد سند در شهر ها دارای بنا بوده و از قضا هم ممکن است دارای بیش از چند مالک باشند و مهندس عامل اجرا باید دقیقا مساحت اعیان را به صورت دقیق تهیه و تنظیم کند و آیا برای این مورد هم تعرفه ای هرچند تقریبی در قایل راهنمای خود دیده بودید؟ یا مثلا در مورد مجاورین استفاده از چه برچسب هایی در امور ثبتی مجاز هست؟ فرق بین خیابان و کوچه و استفاده از واژه هایی ماند معبر و گذر و .. و بار حقوقی هر یک چست؟ یا اینکه فرق بین «دیوار» و «به دیوار» و «دیوار به» و ... چیست؟ حتی به سادگی با یک اشتباه سهوی که در اثر عدم آشنایی با مسائل حقوقی ثبت باشد ممکن است نقشه بردار پیگردهای قانونی شکایات مجاورین را که مستقیما متوجه اوست تاوان دهد. هرچند ممکن است این شکایات در چند سال آینده پیگیری شود ولی مانع از پیگرد مهندس عامل نخواهد بود. متاسفانه اکثر مهنسین نقشه بردار فقط از جنبه مسایل فنی پیش پا افتاده با هم بحث میکنند (که این مباحثات بد نیست ولی صلاحیت آنها به منزله اطلاع کامل میباشد و عجیب است که نیاز به بحث باشد!) در حالی که هیچ کسی از مسایل حقوقی صحبتی نمیکند. همچنین تعرفه اگر صحیح وضع شود حتما مهندس هم در یک روز ۱۰ ملک را بازدید نمیکند تا برای سود بیشتر مسایل حقوقی که متوجه اش هست را فراموش کند. حتی مهنس باید با دید حقوقی این احتمال را بدهد که ممکن است مالک نقطه ای از رئوس ملک فاقد حدود خود را عمدا در جای دیگری به وی نشان دهد و این موضوع منشاء اختلافات قدیمی با مجاورین هم بوده باشد و بی توجهی مهندس میتواند به یکی از مالکین حقی را تفویض نماید که بعدا مورد اعتراض همان مجاورین قرار گیرد.
این تاوان ها بسیار فراتر از لغو پروانه بوده و حتی ممکن است جرایم سنگین قضایی (مثلا تعامدی در تعین حدود و مساحت و جانمایی و تثبیت یک ملک) که خارج از حیطه اختیارات شورای انتظامی سازمان های نظام مهندسی باشد را در بر بگیرد.
متاسفانه هیچ یک از این چهار گروه اعلام شده از سوی ثبت دارای اطلاعات حقوقی پیرامون امور ثبتی نبوده و چه بسا تمام دارایی و پس انداز یک عمر زحمت خود را در یک اشتباه و لغزش از دست بدهند.
سخن دراز شد و ممکن است لوث شده باشد. هدف فقط روشنگری و افزایش آگاهی همکاران عزیز و وحدت رویه هم در عمل و هم در تعرفه (که خود این واژه گویا هست) میباشد.
وگرنه من که خودم طبق تعرفه کار میکنم و اگر هم کسی میتواند با ۱۵۰ تومن نقشه تهیه و «مهر» کند حاضرم روزی ۱۰ کاری که به من پیشنهاد میشود را به ایشان ارجا دهم... ولی خودم با این قیمت ارزش کار کارشناسی خودم را پایین نمی اورم مگر اینکه واقعا همین قیمت نازل نرخ مصوب تعرفه شود که آنگاه جهت وحدت رویه واجب است حتی با قیمت پایین تر هم کار کرد. کما اینکه هزینه کارشناسی ثبتی همین قانون موسوم به ۱۴۷ برای کارشناس اداره ثبت در مراحل بعدی در حد زیر ۵۰ هزار تومان برای هر پلاک هست.

«ثانیا غیر از نقشه برداران دارای حق امضاء نمی توانند وارد شوند. » دوست عزیز ۴ گروه میتوانند وارد شوند از جمله شرکتهای مهندسین مشاور نقشه برداری. و این شرکتها بر اساس تعرفه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری فعالیت میکنند. پس نمیشه که هر گروهی از این چهار تیم صلاحیت دار طبق دلخواه خود عمل کنند. ضمن اینکه در این زمینه سازمان های نظام مهندسی بسیار ضعیف عمل میکنند وگرنه افراد منتخب در هیات مدیره و کمیسون های فنی باید سریعتر برای این مورد تعرفه همسان تهیه کنند که متاسفانه بدلایل آشکاری که حتما در جریان هستید (تاخیر در اعطای اعتبار نامه های هیات های جدید و انتخابات نزدیک کمیسیون های فنی) هنوز محقق نشده است. همچنین بهتر است این جمله من عینا قید گردد تا مهندسین نقشه بردار دقیقا در جریان باشند که بابت هر مهری که میزنند در انتهای سال مالی باید کلیه مالیاتهای مربوطه را با دارایی تسویه کنند در غیر این صورت تمدید پروانه آنها منوط به تسویه حساب دارایی خواهد بود. ضمنا کلیه نقشه برداران بدانند که از ابتدای سال مالی جدید موظف به تهیه دفاتر پلمب دارایی بودند که اگر این کار را نکردند حتما امسال را باید جریمه شوند (۶۰ هزار تومان) و بدتر اینکه ممکن است مالیات را هم الراس شوند. و این بدلیل سهل انگاری در اطلاع رسانی سازمان های نظام مهندسی هست. از ابتدای سال مالی جاری کلیه مهندسین نظام از گروه مالیاتی بند ج به بند ب منتقل شده اند و این هم در همین راستا هست. علاوه بر اینکه باید کداقتصادی اشخاص حقیقی هم دریافت کنند (از طریق ثبت در سایت دارایی). خلاصه مطلب اینکه اگر امروز کاری را ارزان انجام دهید فردا اداره دارایی مالیات تعرفه اصلی را به صورت الراس از شما دریافت خواهد کرد و متضرر خواهید شد پس توافق و تبصره و ... اینها قابل قبول نیست و جا انداختن قیمتنهای نازل هم به نفع افراد صلاحیت دار و فنی نیست. بنابراین حتما این مورد را برادرانه از سوی من بپذیرید و بجای بحث در این باره با همکاران اطلاع رسانی بفرمایید.



یک اشتباه نقشه ای : جزیره‌ای که معلوم شد وجود ندارد

دانشمندان استرالیایی می گویند جزیره ای در اقیانوس آرام جنوبی که در نقشه های جهان، نقشه های دریانوردی و نقشه های گوگل دیده می شود، وجود خارجی ندارد.

این جزیره که سندی نام دارد و نوار فرضی نسبتا بزرگی است، در نقشه گوگل، بین استرالیا و نیو کالدونیا که تحت حاکمیت فرانسه است، قرار دارد.



ولی وقتی پژوهشگران دانشگاه سیدنی به این منطقه رفتند، جز آب های دریای کورال (مرجان) چیزی در آنجا ندیدند.

این جزیره موهوم دست کم در یک دهه اخیر در نقشه های گوناگون منتشر شده است.

ماریا سیتون، از پژوهشگران این دانشگاه، که با کشتی به منطقه رفته بود، بعد از سفر ۲۵ روزه خود به خبرگزاری فرانسه گفت "نقشه های دریانوردی در این منطقه، عمق آب را هزار و چهارصد متر نشان می داد و ما خواستیم موضوع را بررسی کنیم."

او گفت: "این جزیره روی گوگل ارث و سایر نقشه ها هم بود. برای همین رفتیم و گشتیم و دیدیم که از چنین جزیره ای خبری نیست. گیج شده بودیم. کاملا عجیب است و معلوم نیست چطور وارد نقشه ها شده است."

روزنامه های استرالیایی گزارش کرده اند که این جزیره نامرئی، اگر وجود می داشت، در محدوده آب های تحت حاکمیت فرانسه محسوب می شد. ولی در نقشه های دولتی فرانسوی، نام این جزیره منتشر نشده است.

سازمان جغرافیایی آب های استرالیا که نقشه های دریانوردی این کشور را منتشر می کند می گوید که وجود این جزیره موهوم روی نقشه های علمی و گوگل ارث ممکن است صرفا یک خطای انسانی باشد که در طول این سال ها تکرار شده باشد.

یک سخنگوی گوگل هم گفته است که آنها هنگام تهیه نقشه های خود با تعدادی از مراجع قانونی و صاحب نظر مشورت کرده اند.

پژوهشگران دانشگاه سیدنی گفته اند که قصد دارند موضوع را پیگیری کنند تا دلیل ثبت چنین خطایی در نقشه ها را بفهمند.

دانکن کندی، خبرنگار در سیدنی می گوید که در حالی که بیشتر کاوشگران در آرزوی کشف سرزمین های کشف‌ نشده‌اند، این تیم استرالیایی ظاهرا برخلاف این آرزو گام برداشته اند.

منبع: سایت بی بی سی


این موضوع نشان می دهد که گاه خطاهایی که در ترسیم نقشه ها مرتکب می شویم ممکن است تا سالها توجه کسی را جلب نکند و حتی در سطح جهانی به عنوان یک واقعیت منتشر شود.

کارتوگرافی باید جدی تر گرفته شود.

آغاز ثبت‌نام آزمون دکتری از ۷ آذرماه

سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرد: ثبت‌نام آزمون نیمه متمرکز دکتری سال ۹۲ از ۷ آذرماه آغاز می‌شود.

مهلت ثبت‌نام برای شرکت در آزمون نیمه متمرکز دکتری سال 92 از روز سه‌شنبه7 آذرماه به صورت اینترنتی آغاز و تا ساعت 24 روز یکشنبه 12 آذرماه ادامه دارد.
بنا بر این گزارش، دفترچه راهنمای شرکت در آزمون نیمه متمرکز دکتری از ساعت 14 روز پنج‌شنبه 2 آذرماه بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org قرار می‌گیرد.گفتنی است، اطلاعیه این سازمان درباره شرایط، ضوابط و نحوه ثبت‌نام از داوطلبان در نشریه پیک سنجش روز دوشنبه 6 آذرماه منتشر می‌‌شود.

 لازم به ذکر است، آزمون ورودی دوره دکتری (Ph.D)  نیمه متمرکز سال 92 در صبح و بعدازظهر روز جمعه 18 اسفندماه سال جاری برگزار می‌شود.

منبع: سایت الف

جلسه همکاری سازمان APSCO با رصدخانه های کشور

روز چهارشنبه اول آذر ۱۳۹۱ از ساعت ۱۷ تا ۲۰ ٬ در محل سازمان فضایی کشور جلسه همکاری سازمان همکاری های فضایی آسیا اقیانوسیه (APSCO) با رصدخانه های بزرگ و مهم کشور به منظور انتخاب ایستگاه های مانیتورینگ و کنترل ماهواره ها برگزار شد.

در این جلسه که نمایندگانی از رصدخانه های تبریز٬ تفت٬ شیراز٬ بیرجند٬ اصفهان٬ کاشان و کرج حضور داشتند٬ ضمن معرفی امکانات و فعالیت های این رصدخانه ها٬ به تشرح پروژه رصد اپتیکی ماهواره ها برای کنترل مدار آنها (APOSOS) مطرح شد. در این پروژه قرار است هر ماهواره در هر مداری (GEO, LEO, MEO) از طریق ایستگاه های رصدی مهم کشورهای عضو این سازمان (چین٬ اندونزی٬ ایران٬ ترکیه٬ مغولستان و... ) مورد تعقیب قرار گرفته و مدارشان تعیین شود. یکی از نکات جالب این پروژه٬ تعیین وضعیت حدود ۵۰۰۰ زباله فضایی که اکثر آنها در ارتفاع ۸۰۰ کیلومتری قرار دارند می باشد. ابعاد این اجرام سرگردان فضایی که اکثرا از نتایج پرتاب ماهواره ها بوجود آمده اند٬ ممکن است از چند سانتیمتر تا چند متر باشد.

از سمت راست به چپ: دکتر شن مین (کارشناس فنی پروژه APOSOS)٬ دکتر هاین ین (مدیر پروژه APOSOS) و سید قاسم رستمی (دارای رصدخانه شخصی)٬ حسنعلی پورمساحیان (از دانشگاه آزاد تفت) و پروفسور ژائو یو (عضو هیئت علمی رصدخانه ملی چین و رابط پروژه)