ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

دکترهای جدید به وطن باز می گردند

 

دکترهای جدید به وطن باز می گردند

 

چند سال قبل آخرین نفرات اعزام به خارج برای تحصیل در دوره دکتری نقشه برداری به کشورهای اروپایی از جمله آلمان اعزام شدند و پرونده اعزام به خارج بسته شد.  آبان و دی امسال به ترتیب دکتر عباسی و دکتر کیامهر، از این همکاران قدیمی ژئودزی، پس از اتمام دوره به وطن بازگشتند و در دانشگاه دولتی زنجان مشغول خدمت شدند. امدواریم در سالهای آینده شاهد بازگشت آقایان دکتر شریفیٍ امیریٍ معتقٍ شبانلویی و دیگر دوستانمان به وطن باشیم.

آقای دکتر رامین کیامهر متولد 1347 ارومیه که مدیر سایت معروف ایران ژئودزی نیز هستند، دوره لیسانس و فوق لیسانس خود را در رشته نقشه برداری و ژئودزی در دانشگاه خواجه نصیر طوسی گذراندند(1372 و 1375). دوره دکتری را نیز در دانشگاه سوئد به پایان رساندند. ایشان رساله دکتری خود را در زمینه تعیین مدل دقیق ژئوئید جاذبی برای ایران بر اساس روش اصلاح کمترین مربعات هسته انتگرال فرمول استوکس از طریق تلفیق اطلاعات داده های گرانی و مدلهای جهانی ماهواره ای GRACE وSRTM  به همراه تفسیر ژئودینامیکی به انجام رساندند. ایشان تدریس را از سال 1372 شروع کرده و در سال 1375 عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان شده و از سال 1378 تا زمان اعزام به خارج در سال 1381مدیر گروه نقشه برداری این دانشگاه را بر عهده داشتند. علاقمندان جهت مشاهده چکیده پایان نامه و سایت ایشان، می توانند به لینک زیر مراجعه کنند:

 

http://www.diva-portal.org/kth/theses/abstract.xsql?dbid=4125 

http://www.kiamehr.com

 

    01

دکتر کیامهر                                                             دکتر عباسی

آقای دکتر مجید عباسی، دوره لیسانس را در دانشگاه تهران (74-70) و فوق لیسانس را در رشته ژئودزی در دانشگاه خواجه نصیر طوسی گذراندند (76-74). از سال 1378، ایشان در دانشگاه زنجان تدریس را آغاز نموده و همزمان با فعالیت در سازمان نقشه برداری کشور، به عنوان عضو هیئت علمی وارد دانشگاه تهران و سپس دانشگاه خواجه نصیر گردیدند. مشکلات تدریس همزمان در 3 دانشگاه و فعالیت در تهران، ایشان را از تدریس در دانشگاه زنجان باز می داشت. بالاخره با استفای ایشان از دانشگاه تهران و با جلب رضایت دانشگاه خواجه نصیر از طرف وزارت علوم، به طور رسمی عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان گردیدند. بعد از گذشت یک هفته از حضور ایشان در دانشگاه زنجان، جهت ادامه تحصیلات به شهر تولوس فرانسه رفتند و در دانشگاه پالسائیتیر این شهر، مرکز هوافضا (مرکز بین المللی اطلاعات ثقل)، لابراتوار BGI ، در رشته ژئودزی مشغول به تحصیل گردیدند. موضوع رساله دکترای ایشان  Air born gravimetry (ثقل سنجی هوایی)  است. ایشان هم اکنون مدیر گروه نقشه برداری دانشگاه زنجان می باشند.

 

 

تسلیت تسلیت

 

۲۳ محرم ۱۴۲۷ سالروز تخریب حرم عسگریین در سامراء را به امام زمان و عموم مسلمانان تسلیت عرض می کنیم.

samerra 

و چه غم انگیز است این فاجعه وصف نشدنی.

 

معمای انشتین برای 2 درصد باهوشان جهان!

 

معمای انشتین برای 2 درصد باهوشان جهان!

 

آیا شما در زمره 2 درصد افراد باهوش در دنیا هستید؟ پس مسئله زیر را حل کنید و دریابید که در میان افراد باهوش جهان قرار دارید یا خیر. هیچگونه کلک و حقه ای در این مسئله وجود ندارد و تنها منطق محض می تواند شما را به جواب برساند. آلبرت انیشتن این معما را در قرن نوزدهم میلادی نوشت.به گفته وی %98 مردم جهان نمی توانند این معما را حل کنند. موفق باشید.

A 

در خیابانی 5 خانه در 5 رنگ متفاوت وجود دارد. در هر یک از این خانه ها یک نفر با ملیتی متفاوت از دیگران زندگی می کند. این 5 صاحبخانه هر کدام نوشیدنی متفاوت می نوشند. سیگار متفاوت می کشند و حیوان خانگی متفاوت نگهداری می کنند. سوال: کدامیک از آنها در خانه ماهی نگه می دارد؟

راهنمائی:

1.      مرد انگلیس در خانه قرمز زندگی می کند.

2.      مرد سوئدی یک سگ دارد.

3.      مرد دانمارکی چای می نوشد.

4.      خانه سبز در سمت چپ خانه سفید قرار دارد.

5.      صاحب خانه سبز قهوه می نوشد.

6.      شخصی که سیگارpall mall  می کشد پرنده پرورش می دهد.

7.      صاحب خانه زرد ،سیگار Dun hill می کشد.

8.      مردی که در خانه وسطی زندگی می کند شیر می نوشد.

9.      مرد نروژی در اولین خانه زندگی می کند.

10.    مردی که سیگارBlends  می کشد در کنار مردی که گربه نگه می دارد زندگی می کند.

11.    مردی که اسب نگهداری می کند در کنار مردی که سیگارDun hill  می کشد زندگی می کند.

12.    مردی که سیگارBlue master  می کشد، ماء الشعیر می نوشد.

13.    مرد آلمانی سیگارprince  می کشد.

14.    مرد نروژی کنار خانه آبی زندگی می کند.

15.    مردی که سیگار Blends می کشد همسایه ای دارد که آب می نوشد.

 

71 نفر پذیرش کارشناسی ارشد نقشه برداری سال 1385

 

71 نفر پذیرش کارشناسی ارشد نقشه برداری  سال 1385

 

نیمه اول اسفند ماه هر سال، زمان برگزاری آزمون کارشناس ارشد است. رشته نقشه برداری جزء معدود رشته هایی است که برای قبولی در مقطع کارشناسی ارشد طرفداران زیادی داشته و بسیاری از مهندسین نقشه­بردار، در فکر ادامه تحصیل در این مقطع می باشند. به علت کمبود امکانات و تعداد انگشت شمار اعضای هیئت علمی در مرتبه دانشیار این رشته، هنوز دانشگاه آزاد اسلامی موفق به تأسیس کارشناسی ارشد نقشه برداری نشده است (و احتمالاً به این زودی ها هم این امر محقق نگردد). اما همچنان دانشگاه تهران و خواجه نصیر الدین طوسی تنها دانشگاه های دارای مقاطع کارشناسی ارشد نقشه برداری هستند. امسال نیز این دو دانشگاه ترکیب پذیرش دانشجو را در گرایشهای مختلف خود بصورت زیر اعلام نموده اند:

 

 

نام رشته و گرایش

نام

دانشگاه

تعداد

پذیرش روزانه

تعداد

پذیرش شبانه

1

مهندسی عمران -نقشه برداری- فتوگرامتری

تهران

5

3

خواجه نصیر

3

2

2

مهندسی عمران -نقشه برداری -ژئودزی

تهران

3

1

خواجه نصیر

4

4

3

مهندسی عمران -نقشه برداری -هیدروگرافی

تهران

3

1

4

مهندسی عمران -سنجش ازدور

تهران

5

3

خواجه نصیر

3

2

5

مهندسی عمران -سیستمهای اطلاعات جغرافیایی

تهران

5

3

خواجه نصیر

6

5

 

جمع

71 نفر

37 نفر

24 نفر

 

به هر حال قبولی تنها 71 نفر از داوطلبان از بین بیش از 1500 شرکت کننده کار ساده ای نیست. امیدواریم شما نیز با کمی تلاش و کوشش، سختی های این مرحله را پشت سر گذاشته و در رشته مورد علاقه خود قبول شوید.

 

چین غول دنیای اطلاعات مکانی می شود.....

باز هم چینی­ها و اقتصاد و دنیای اطلاعات مکانمند.

اینبار چینی­ها یک خیز عظیم با توجه به بازار اطلاعات مکانمند برداشته اند. بر اساس گزارشی که در یکی از وب سایتهای اقتصادی چینی آمده است، طرحی برای شدت بخشیدن به ایجاد کارخانه ها و سازمانهای نقشه برداری و تولید نقشه در دولت تصویب شده است. علاوه بر نقشه برداری در این گزارش تاکید زیادی بر ایجاد داده های پایه مورد نیاز GIS و همچنین صنعت GIS شده است. گزارش مذکور در اصل بخشی از یازدهمین برنامه  5 ساله توسعه اقتصادی چین است. این طرح به تایید کمیته مرکزی و همچنین کنگره حزب کمونیست چین نیز رسیده است.

در این گزارش آمده است که درآمد چین از صنعت  اطلاعات جغرافیایی از 3 میلیارد دلار در سال 2005 م گذشته است. خوب چینیها هم که کور نیستند و نمی توانند از این بازار مصرف بزرگ (که اتفاقا  بخشی از آن ایران است) بگذرند. برای همین برنامه ریزی کرده اند که در آمد خود از این راه را در سال 2010 م به حدود 10 میلیارد دلار به طور مستقیم و 63 میلیارد دلار در صنایع وابسته برسانند. خوب گرچه این به معنای توسعه اقتصادی چین است ولی معنی دیگرش وابسته شدن هرچه بیشتر دنیا به این غول اقتصادی است که کشور ما هم بخشی از این بازار وابسته است. جا دارد که کشور ما هم در این زمینه سرمایه گذاری بیشتری نموده و سه بخش الکترونیک، علوم زمینی و علوم فضایی را تقویت نماید. به نظر می رسد این سرمایه گذاری بسیار مطمئن و زود بازده تر از بسیاری از سرمایه گذاریهای دیگر باشد.

السلام علیک یا ابا عبد الله الحسین

 

السلام علیک یا ابا عبد الله الحسین

.... و دیروز که راه آب را بر کاروان کربلا بستند فردا بعد از ظهر (تاسوعا) دشمن قصد حمله به آنها را کرد که کار را تمام کند اما امام به واسطه حضرت اباالفضل العباس از آنها یک شب برای راز و نیاز با خدا مهلت خواست. بلاخره بامدادن صبح عاشورا فرا رسید و با طلوع خورشید جنگ رو در رو آغاز شد و تا ساعتی ادامه یافت تا اینکه تنها ۷۲ نفر از از بستگان و نزدیکان امام باقی ماندند. بعد از آن جنگ بصورت تن به تن ادامه ژیدا کرد و یاران امام یکی ژس از دیگری به میدان رفتند و پس از نمایش قدرت خود به شهادت می رسیدند و ساعتی بعد از نماز ظهر تنها امام باقی مانده بود و او نیز ....

Ashoora 

بلافاصله پس از پیروزی ظاهری دشمن به خیام حرم امام حمله کرده و آنها را سوزاندند و آنها را به اسیری گرفتند و برای غنایم جنگی که چه نکردند و ...

آموزش ArcGIS

تب یادگیری نرم افزار در بین دانشجویان همیشه بالا بوده است و در همین راستا  سازمان نقشه برداری کشور اخیرا به برگزاری چندین دوره آموزسی مبادرت ورزیده است . در زیر عینا یکی از اعلانهای این سازمان را درج می کنیم.

تولد من

 

تولد من

امروز چهارشنبه چهارم بهمن ماه 1385 است. 30 سال قبل در روز دوشنبه چهارم بهمن ماه 1355 مصادف با 24 ژانویه 1977هجری شمسی و چهارم صفر 1397 هجری قمری من در مشهد متولد شدم.

تحصیلات ابتدایی تا پایان متوسطه را در مشهد گذراندم. دوره لیسانس را در دانشگاه تبریز(رشته نقشه برداری 78-1374) و دوره فوق لیسانس را در دانشگاه تهران ( رشته ژئودزی 81-1379) بودم. در سال 79 ازدواج کردم و بصورت پاره وقت در دانشگاه تهران و آزاد اسلامی میبد تدریس را در رشته نقشه برداری شروع کردم. سال 81 سربازی را در دانشگاه میبد (هیئت علمی طرح خدمت) شروع کردم. هم اکنون نیز عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تفت بوده و در زمینه نقشه برداری علاوه بر دانشگاه با اداره راه و ترابری، سازمان انرژی اتمی و سازمان نقشه برداری نیز همکاری داشته ام. حاصل تلاش علمی خود تألیف یک کتاب و چند مقاله تخصصی می باشد. در کنار رشته نقشه برداری، به امور پژوهشی و رصدی نجوم نیز مشغولم که حاصل آن ده ها رصد و چندین مقاله و نوشتار علمی نجومی است.

نجوم را از سال 1372 شروع کردم و مشوقم آقای باقر محمد شفیع یک دبیر فیزیک اهل گرگان بود. به محاسبات نجومی علاقه داشته و دارم و در کنار آن گاهی رصد نیز انجام می دهم. اولین رصدم برای رؤیت هلال به تاریخ 21 اردیبهشت 1373 (ذیحجه 1414- 11-5-1994) بر می گردد که در آن زمان هلال ذیحجه را با یک دو چشمی 40*8 با جدایی 9 درجه رؤیت کردیم. امروزه محاسبات نشان می دهد که این هلال را در مشهد می توانستیم با یک ابزار با گشودگی 50 میلیمتر مشاهده کنیم. در آن زمان هیچ نرم افزاری نبود (کامپیوترهای آن روزی حتی ویندوز هم نداشتند!) و من محاسبات را با یک ماشین حساب کاسیو 3800 که از دبیر ریاضیمان قرض گرفته بودم انجام می دادم!

از سال 1377 برنامه های محاسباتی ماه و خورشید را در کامپیوتر نوشتم و در همین سال با آقای صیاد آشنا شدم و ایشان اطلاعات رصدی هلالهای بحرانی را به نشانی ام در مشهد و تبریز ارسال می کردند. اولین نرم افزار نجومی را در سال 1381به نام HP3Planent از طریق اینترنت گرفتم. با نرم افزار Moon Calc را در سال 82 آشنا شدم. چندین سال بود بخاطر دوگانگی و تضاد در علم نجوم و ... نجوم را بصورت فردی ادامه می دادم و تقریباً ارتباطی زیادی با گروه ها نداشتم بجز یک گروه نجومی در دانشگاه میبد که دانشجویان نسبتاً فعالی نظیر فشارکی، سعدی، جمشیدی و ... دارد.

تا اینکه مجدداً در شوال سال 83 گزارش پرواز آقای بوژمهرانی را در سایت کان آسمانی دیدم و در رمضان سال 85 گزارش معروف توچال را و همچنین بحثهای نجومی در کمان آسمانی که بطور اتفاقی با آقای قاضی میرسعید آشنا شدم. در یک سال گذشته بنابه دلایلی کار رؤیت هلال را از سرگرفتم و چند مقاله دست اول نوشتم و با رصدگران با تجربه زیادی آشنا شدم. این هم یک عکس از خودم که یکماه قبل با خانواده به رصد رفته بودم.

Rostami 

اینها گذر مختصری بود از زندگینامه من برای اینکه بعضی ها دوست دارند بدانند. به جوان ها توصیه می کنم که استعداد های درونی خود را کشف کنند و با علاقه و انرژی کار کنند تا هر وقت به گذشته فکر کردند ببیند که در تمام ابعاد رشد کرده اند.

 

Glonass دقیق تر می شود....

وزیر دفاع روسیه اعلام کرده است که طرحی برای رفع محدودیتهای سیستم 24 ماهواره ای  Glonass در حال تنظیم دارند به گونه ای که کاربران تجاری بتوانند تعیین موقعیت دقیق داشته باشند. بیل کلینتون رئیس جمهور پیشین آمریکا نیز خطای SA را در شش سال پیش برداشت. Glonass نیز همانند GPS ابتدا برای اهداف نظامی طراحی شد اما کاربردهای غیر نظامی و صنعتی آن نیز بسیار زیادند.  در روسیه نیز فشار زیادی برای استفاده از Glonass در مسایل غیر نظامی وجود دارد.

دقت فعلی Glonass  در  حد 30 متر برای کاربران غیر نظامی است. به خاطر همین محدودیت کاربران غیر نظامی روسی به استفاده از GPS برای کارهای با دقت بالا روی آورده اند و از این طریق سالیانه میلیونها دلار به جیب کمپانیهای آمریکایی سرازیر می شود. سازمان فضایی روسیه نیز با این تصمیم وزارت دفاع موافقت کرده است. سرگی ایوانف وزیر دفاع روسیه عنوان داشته است که این سیستم برای منافع اقتصادی روسیه و همچنین امور دفاعی آن بسیار مهم است و جزء زیر ساختهای  استراتژیک کشور قرار می گیرد. بدین ترتیب انتظار می رود تا روسها با شتاب بیشتری به تکمیل این سیستم تعیین موقعیت بپردازند تا در این گردونه رقابت از دیگران عقب نمانند ...  ما هم برای آنها دعا می کنیم تا بتوانیم زودتر از سرویسهای آنها استفاده کنیم کار دیگری که از ما بر نمی آید.....!!!!!