ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

مجموعه ماهواره های همسان

ارسال ماهواره های مشابه در فضا که سنجنده های مشابهی را حمل کنند پدیده جدیدی نیست و کشورهای مختلف تا به حال اقدام به این کار نموده اند. مثلا مجموعه ماهواره های NOAA توسط آمریکا یا سنجنده های MODIS که روی دو ماهواره قرار گرفته اند.

پدیده جدیدی که سالهای اخیر شاهد آن هستیم پرتاب مجموعه ماهواره های همسان در قالب ماهواره های کوچک و کم حجم می باشد که توسط کشورهای مختلف انجام می شود. در حقیقت با کوچک شدن حجم ماهواره ها بخشی از هزینه ها پایین می آید و  بنابراین کشورهای متعدد می توانند از عهده آن برآیند. به این ترتیب تعداد ماهواره ها نیز می تواند بالاتر رود و در عمل قدرت تفکیک زمانی سنجنده ها بالاتر رفته و می توان در بازه های زمانی کوتاه تری تصویر از مناطق دلخواه داشت که در برخی پروژه ها امری حیاتی به شمار می رود.




یکی از این مجموعه ماهواره ها مجموعه (Disaster Monitoring Constellation) DMC است. این مجموعه که برای پایش زمین در رابطه با بلایای طبیعی به صورت روزانه طراحی شده است از چندین ماهواره  تشکیل می شود. در حال حاضر تعداد این ماهواره ها هفت عدد است که شامل ماهواره های زیر می شود:

Beijing-1,  NigeriaSat-1,  UK-DMC-1,  UK-DMC-2,  Deimos-1, NigeriaSat-X, NigeriaSat-2

کشورهای متعددی نظیر چین و انگلستان در این پروژه سهیم هستند. در واقع مالکیت هر ماهواره  به صورت جدا است ولی همه آنها با یکدیگر در جهت پایش زمین کار می کنند.

به  کمک این ماهواره ها هر روزه یک تصویر رنگی از هر منطقه از سطح زمین با قدرت تفکیک 22 و 32 متری در سه باند طیفی (شامل سبز، قرمز و مادون قرمز نزدیک) و یک تصویر پانکروماتیک با قدرت تفکیک 4 و 2.5 متر در اختیار است. عرض تصویر این ماهواره ها نیز بسیار بزرگ و در حدود 600 کیلومتر می باشد.

البته قرار است سه ماهواره  دیگر تا سال 2014 به این مجموعه اضافه شود.

برای اطلاعات بیشتر از این پروژه می توانید به سایت DMC International Imaging Ltd (DMCii)

رجوع نمایید.

همایش نجوم و کیهان شناسی ماهنامه­ی نجوم

ضمن تبریک میلاد پیامبر (ص) و امام جعفر صادق (ع) خبر برگزاری همایش نجوم را که از طرف خانم هاشمی نیاوری منتشر شده است را به اطلاع علاقه مندان می رساند:
ماهنامه­ ی نجوم در ادامه­ ی برگزاری برنامه­ های عمومی، با هدف ترویج علم نجوم در جامعه،
"همایش نجوم و کیهان شناسی" را برگزار می­­ کند. این همایش با همکاری کتابخانه­ ی حسینیه ارشاد، انجمن علمی دانشکده فیزیک پلی تکنیک تهران و برنامه تلویزیونی آسمان شب، روز 4شنبه، 3 اسفند 1390 از ساعت 18 تا 21 برگزار می­ شود.
بخش­های مختلف این برنامه سخنرانی و برگزاری نمایشگاه تصاویر نجومی است.
دکتر رضا منصوری مدیر طرح رصدخانه­ی ملی ایران درباره­ی انرژی تاریک در کیهان­شناسی و نوبل فیزیک 2011
سخنرانی خواهند کرد.
سخنران دیگر این برنامه، دکتر محمدتقی میرترابی استاد دانشگاه الزهرا، نیز درباره­ی انبساط عالم صحبت خواهند کرد.
بخش جذاب دیگر برنامه بازدید از نمایشگاه تصاویر نجومی از زمین تا کیهان است.
مکان برگزاری سالن کتابخانه­ ی حسینیه­ ی ارشاد است.
(آدرس: خیابان شریعتی-
نبش کوچه کل نبی-  شماره11)
 

ماهواره نوید علم و صنعت به فضا پرتاب شد

ماهواره نوید علم و صنعت با وزن 50 کیلوگرم، با ابعاد ۵۰×۵۰×۵۰ سانتیمتر در ارتفاع ۲۵۰ تا ۳۷۵ کیلومتر و زاویه انحراف‌مداری ۵۵ درجه به فضا پرتاب شد. این ماهواره با قدرت تفکیک مکانی حدود 750 متر و به صورت تک باند تصویر برداری می کند.

این ماهواره به کمک ماهواره بر سفیر 1-B در مدار به صورت موفقیت آمیز قرار گرفت.

زئو اینفو آرزوی سربلندی هر چه بیشتر کشورمان را دارد.




جواب به یک انتقاد

با سلام و پوزش از شما اساتید :

علم امروز از مقوله ارتباطات است آن هم ارتباطات مدرن

متاسفانه باید اذعان داشت که در بسیاری از محیط های دانشگاهی ما رفت و آمد های آکادمیک و بحث و جدل های علمی رونق چندانی ندارد.  سیستم تولید و انتشار اطلاعات علمی روی وب سایت ها و پرتال های دانشگاهی نابسامان است.برای ما همه چیز و همه جا اصل بر محرمانه بودن اطلاعات است مگر آنکه خلافش ثابت شود !

وب سایت های دانشگاهی ایران و پایگاه های اطلاع رسانی موسسات علمی و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی ما بیشتر پایگاه اطلاع نرسانی هستند. هیچ گزارشی هر چند غیر محرمانه و صرفا علمی اجازه انتشار ندارد مگر آنکه دلیلی برای آن وجود داشته باشد !!

به نظر شما صحیح است در یک شرکت مشاور نقشه برداری با ۲۴سال سابقه فعالیت و وجود ۸ نفر نقشه بردار با سابقه و کم سابقه پروسس چند بنجچ مارک سه ماه طول بکشد هر کس راه وروشی را ارائه بدهد و همه اشتباه
آیا درست است که مراحل کارتوگرافی نقشه تمام شود ولی هنوز مختصات ایستگاه  موجود نباشد راستی نظر شما راجع به ارتباط صنعت و دانشگاه چیست ؟‌
به نظر شما چند نفر از دانشجویان شما می توانند دستگاه GPS را روشن و خاموش کنند ؟ چند نفر فارق التحصیلان شما توانایی پروسس GPSرا دارند ؟
راستی پست بعدی شما مربوط به پرتاب ماهواره فلان کشور  است یا نتیجه تحقیقاتتان ؟

 

 

 

سلام.

چندی پیش یکی از بازدیدکنندگان از وبلاگ مطالب بالا را در وبلاگ برای ما یادداشت گذاشتند که ضمن تشکر لازم دیدیم چند نکته ای را در این مورد ذکر کنیم:

  1. وبلاگ ژئو اینفو همانطور که در روز اول اعلام کرده است رسالت خود را اطلاع رسانی تعیین کرده است و تا به حال نیز در همین راستا پیش رفته است. این موضوع در توضیح عنوان وبلاگ نیز درج شده است.
  2. ژئو اینفو واقعا محل اطلاع رسانی است و محل ارایه نتایج تحقیقات شخصی یا گروهی نویسندگان آن نیست و البته از اول هم قرار بوده است که نباشد. ضمن این که نویسندگان این وبلاگ (رستمی و فاطمی) در زمینه نقشه برداری علیرغم گرفتاریهای فراوان و در محدودیت سنی خویش، به اندازه کافی در جهت ارتقای این رشته تلاش کرده اند که شاهد آن انتشار نزدیک ده عنوان کتاب و البته دهها مقاله علمی در جایگاههای مختلف می باشد.
  3. سوالات مختلفی در این متن مطرح شده است که نظر به وسعت، اهمیت و همچنین تعلق آن به جنبه مختلفی از وضعیت علمی کشور پرداختن به آن در این مقال نمی گنجد. و البته قرار نیست این وبلاگ که علیرغم محدودیت وقت و همچنان گرفتاریهای متعدد نویسندگان آن همچجنان سالهاست پا برجاست بار جوابگویی به همه مشکلات علمی کشور که بسیار هم ریشه دار و اساسی هستند را بر دوش بکشد.
  4. امیدوار هستیم تلاش ما در محیط مجازی که واقعا وقت گیر است چراغی باشد فرا راه دوستان جوان که بتوانند در این زمینه فعال تر عمل کنند و البته اشتباهات گذشته را تکرار نکنند. چندین سال است که این وبلاگ را سراپا نگه داشته ایم و سعی کرده ایم اطلاعات روز دنیا را در زمینه های مختلف به علاقه مندان ارایه دهیم. اگر دوستانی می توانند در این زمینه فعالتر باشند ما استقبال می کنیم و بهتر است آدرس سایت یا وبلاگ خود را نیز معرفی کنند تا از طریق همین وبلاگ آنها را به دیگر علاقه مندان معرفی کنیم.
  5. انتقاد خوب است به شرطی که خود به میدان آمده باشیم و در گرماگرم کار وارد شده باشیم. و نمونه هایی بهتر ارایه کرده باشیم.
  6. منظور از محرمانه بودن اطلاعات و ... را متوجه نشدیم. چنین چیزی درباره ژئو اینفو موضوعیت ندارد.
  7. میزان تواناییهای یک فارغ التحصیل به نحوه تدریس، نحوه تحصیل و البته تلاش شخص در زمینه کاری خود بر می گردد و فقط به مدرسان یا دانشگاه مربوط نیست. به راحتی میتوان فهمید که با پاس کردن چندین واحد دانشگاهی کسی در شاخه ای علمی یا کاری استاد نمی شود. تجربه چیز دیگری است.

 

به هر حال ژئو اینفو توجه این بازدید کننده گرامی را قدر می داند (و به همین جهت این نظر را به صورت جداگانه در وبلاگ قرار دادیم) و از انتقادهای دوستان استقبال می کند. امیدواریم صحبت این دوست بابی تازه باشد بر شروع نقدهای علمی بر محیط نقشه برداری در حیطه علم و عمل.

با امید سلامتی و ارزوی موفقیت روز افزون شما

پرتاب سومین ماهواره ایرانی

پرتاب سومین ماهواره ایرانی

 

سایت پروازهای فضایی بین المللی، روسیه و شوروی (ZARYA) اعلام کرد احتمالا در تاریخ 15 فوریه (26 بهمن)، ایران قرار است ماهواره نوید علم و صنعت خود را به مدار بیضی شکل 250-375 کیلومتری پرتاب نماید. این ماهواره با وزن 50 کیلوگرم، دارای دوربین تصویر برداری با قدرت تفکیک 400 متر می باشد. پیش تر ماهواره "رصد" با قدرت تفکیک 150 در این مدار قرار گرفته بود. اولین ماهواره ایرانی پرتاب شده نیز امید نام داشت.

 

سرانه هزینه های دانشجویی دانشگاه دولتی

سرانه هزینه های دانشجویی دانشگاه دولتی

 

امروز در خبرها به نقل از معاون دانشجویی وزیر علوم و فناوری، سرانه هزینه های دانشجویان مقاطع مختلف در دانشگاه های دولتی برای هر نیم سال تحصیلی، اعلام شده است. با یک مقایسه بین دانشگاه دولتی و دانشگاه های غیر دولتی، می توان پی برد که خصوصی سازی باعث می شود تا هزینه ها کاهش یافته و کیفیت را بالا برد. البته مقایسه ها باید در یک شرایط یکسان صورت  گرفته و موارد مقایسه سنخیت داشته باشند.

 

گروه

مقطع

تعداد واحد

هزینه هر دانشجو در یک نیمسال

 

فنی

و مهندسی

کاردانی

12

772.000    تومان

کارشناسی

12

844.000    تومان

کارشناسی ارشد

8

1785000    تومان

دکتری تخصصی

6

2.836.000 تومان

 

علوم

پایه

کاردانی

12

760.000    تومان

کارشناسی

12

821.000    تومان

کارشناسی ارشد

8

2.077.000 تومان

دکتری تخصصی

6

2.812.000 تومان

 

کشاورزی

و دامپزشکی

کاردانی

12

772.000    تومان

کارشناسی

12

919.000    تومان

کارشناسی ارشد

8

1.945.000 تومان

دکتری تخصصی

6

2.850.000 تومان

 

هنر

کاردانی

12

826.000    تومان

کارشناسی

12

1.012.000 تومان

کارشناسی ارشد

8

2.045.000 تومان

دکتری تخصصی

6

2.692.000 تومان

 

انسانی

کاردانی

12

658.000    تومان

کارشناسی

12

737.000    تومان

کارشناسی ارشد

8

1.590.000 تومان

دکتری تخصصی

6

2.862.000 تومان

 

برنامه چین برای رکورد پرتاب ماهواره

برنامه چین برای رکورد پرتاب ماهواره

 

اداره فضایی چین در بیانیه خود اعلام کرد که قرار است در سال 2012 با پرتاب 30 ماهواره به فضا، رکورد دار شود. از جمله این پرتاب ها، فروش و پرتاب اولین ماهواره سنجش از دور به کشور ونزوئلا و پرتاب شانزدهمین ماهواره سیستم تعین موقعیت قطبنما در 10 فوریه (21 بهمن) می باشد. در برنامه بلند مدت این اداره، قرار است 100 ماهواره را تا سال 2015 به فضا پرتاب نماید. همچنین قرار است تا سال 2020 یک ایستگاه فضایی سرنشین دار را تکمیل کند. پیش تر این کشور در سال 2010 توانسته بود پرتاب 22 ماهواره را در رکورد پرتاب های سالانه خود به ثبت برساند.

تحقیقات GPS در یک روز برفی

امروز در حالیکه در ادامه جمع آوری یک کار تحقیقاتی با جی پی اس ایستگاهی با همکار گرامی ام جناب مهندس نقدی مشغول بودیم، ناگهان هوا سرد و طوفانی شد و در عرض نیم ساعت همه جا از برف سفید شد. این هم گزارش کامل از روز اول بهمن ماه در تفت که در عکس زیر همه چیز مشخص است: