ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

چهار ماهواره جدید برای کره جنوبی!


کره جنوبی قصد دارد طی 10 سال آینده 4 ماهواره برای پایش عملیات کره شمالی خریداری نماید. مطابق خبرهای درز کرده احتمالا این ماهواره ها در آلمان ساخته شوند. البته تا به حال کره جنوبی در ساخت ماهواره تجربیات زیادی به دست آورده است و حتی دستگاههای نوری ماهواره Razaksat-1  مالزی را هم ساخته است. کره ایها اعلام کرده اند که ماهواره های Kompsat که ساخت خود کره هستند مناسب اهداف نظامی نیستند.

آخرین ماهواره ساخت کره   Kompsat-2  نام داشت که Ariang-2 هم نامیده میشود. این ماهواره به کمک غربیها ولی در کره ساخته شد و توسط یک موشک روسی در سال 2006 در مدار قرار گرفت. این ماهواره یک سنجنده پانکروماتیک 1 متری دارد. با توجه به این که ماهواره های جدید قرار است آزمایشهای موشکهای برد کوتاه کره شمالی را زیر نظر بگیرند بنابراین انتظار میرود که قدرت تفکیک مکانی آنها از یک متر هم بهتر باشد. به این ترتیب به تکنولوژی ای نیاز است که ظاهرا کره جنوبی از آن بی بهره است و به همین خاطر دست به امان کشورهای صاحب صنعت شده است.

بزرگترین تلسکوپ ایران وارد دانشگاه تفت شد

همزمان با درگذشت فقیه بزرگ و عالیقدر حضرت آیت الله العظمی منتظری در روز گذشته و عرض تسلیت به خاطر فقدان این عالم دینی، بزرگترین تلسکوپ ایران به قطر 25 اینچ از امریکا، وارد ایران و سپس وارد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تفت شد.

این تلسکوپ قرار است در رصدخانه دانشگاه که گنبد آن به قطر 7 متر می باشد نصب و برای امور آموزشی و پژوهشی استفاده شود. تصویر زیر کتیبه حکاکی شده از جنس برونز برای نشان دادن مالکیت تلسکوپ به این دانشگاه توسط شرکت آپشن امریکا می باشد:

پس از 4 سال فعالیت در GeoInfo

پس از 4 سال فعالیت در GeoInfo

بازهم در فصل آذر قرار داریم و سالروز تولد ژئواینفو شده است. بعد از 4 سال فعالیت مشترکمان در این وبلاگ با هدف اطلاع رسانی در زمینه علوم ژئوماتیک، بد نیست به آمار مطالب و بازدیدکنندگان همچون سالهای قبل نظری بیافکنیم:

48 ماه فعالیت و درج 433 مطلب در موضوعات مختلف بطوریکه بطور متوسط 108 مطلب در سال و بطور متوسط 9 مطلب در هر ماه و بطور متوسط هر 3 روز یکبار، یک مطلب در این وبلاگ منتشر کرده ایم. بیشترین مطلب با 15 عنوان در اردیبهشت ماه امسال اتفاق افتاده است. همچنین سال 87-86 با درج 130 مطلب، رکورد دار بیشترین مطلب رد سال بوده است. جدول زیر ریز جزئیات آماری 4 سال گذشته را نشان می دهد:

سال

تعداد مطلب

تعداد بازدیدکنندگان

متوسط بازدید روزانه

85-84

82 خبر

14 هزار نفر

38 نفر

86-85

112 خبر

37 هزار نفر

101 نفر

87-86

130 خبر

66 هزار نفر

181 نفر

88-87

109 خبر

77 هزار نفر

211 نفر

با تشکر وسپاس از همگی دوستان که با مراجعه به سایت موجب دلگرمی ما به ادامه فعالیت در این زمینه شده اند.  

  

 

 مدیران وبلاگ:        سمت راست: سید قاسم رستمی             سمت چپ: سید باقر فاطمی

مشخصات سنجنده ها و ماهواره های سنجش از دور

در بسیاری از تحقیقات و مطالعات سنجش از دور گاه نیاز می شود تا مشخصات فنی سنجنده های مختلف را بدانیم و از انها در مواقع مناسب استفاده کنیم. وجود یک مرجع به روز و جامع و در دسترس همه می تواند یک وسله خوب در این زمینه باشد.

سایت موسسه ای تی سی هلند این امکان را برای همگان فراهم آورده است. با رجوع به ادرس زیر

http://www2.itc.nl/research/products/sensordb/searchsat.aspx    می توانید نام سنجنده یا ماهواره مورد نظر را وارد کنید و اطلاعات جامعی در مورد آن دریافت نمایید.

فراخوان همایش ژئوماتیک 89

تاریخ برگزاری: 1 اردیبهشت 1389 تا 2 اردیبهشت 1389
برگزار کننده: سازمان نقشه برداری کشور

تاریخ‌های مهم:
مهلت ارسال اصل مقاله: 1388/11/20
اعلام نتایج داوری اصل مقاله: 1388/12/28
مهلت ثبت نام: 1389/2/1

محورهای همایش

  • فتوگرامتری و سنجش ازدور
  • ژئودزی، GPS و ژئودینامیک
  • سامانه های اطلاعات مکانی و GIS
  • آبنگاری
  • کاداستر و LIS
  • کارتوگرافی و نمایش اطلاعات مکانی (Visualization)
  • نقش اطلاعات مکانی در مدیریت بهینة منابع
  • آموزش، پژوهش و ارتباطات در مهندسی نقشه برداری و ژئوماتیک



اطلاعات تماس با دبیرخانه:
تلفن دبیرخانه: 02166071124
فکس دبیرخانه: 02166071124
ایمیل: geo89conf@ncc.org.ir
وب‌سایت: http://www.NCC.ORG.ir 

  

 

برای کسب اطلاعات کامل از برگزاری همایشها در کشور، به سایت مرجع سویلیکا مراجعه نمایید: 

http://www.civilica.com/ 


برگزاری همایش های موازی با موضوع GIS

همایش سراسری سامانه اطلاعات مکانی توسط وزارت دفاع، دانشگاه صنعتی مالک اشتر و انجمن علمی فناوری وزارت دفاع از اول و دوم آذر برگزار شد.  در بیانیه پایانی این همایش، تشکیل یک دبیرخانه دائمی برای سامانه اطلاعات مکانی پیَشنهاد شده است تا سازمانها و نهاد های مرتبط عضو شوند.  برای اطلاعات بیشتر به سایت این همایش مراجعه نمایید: 

http://www.gis-org.ir/index.aspx

حال جای این سؤال پیش می آید که برگزاری دو همایش تخصصی GIS در فاصله زمانی 1.5 ماه (2 آذر تا 16 دی) توسط دو سازمان مقابل و موازی چه نتایجی عملی برای رسیدن به مزیای این سیستم در شهرها و مدیریت کشور ما دارد؟ از صرف هزینه های زیاد آنهم در سال الگوی مصرف، برای انجام اینگونه کارهای موازی، چه کسانی سود می برند؟ 

به اطلاع علاقه مندان می رساند که همایش سازمان نقشه برداری در 16 دی برگزار می گردد. برای ارائه مقاله و جمع آوری اطلاعات به سایت این همایش مراجعه نمایید:  

  

 

http://ngisc.ncc.org.ir/Default.aspx?tabid=80