ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

انتشار ویرایش دوم کتاب مبانی سنجش از دور

به اطلاع می رساند ویرایش دوم کتاب مبانی سنجش از دور نوشته فاطمی و رضایی منتشر گردید.

در این ویرایش اشتباهات تایپی و گاه متنی اصلاح شده اند و یک فصل نیز درباره سنجنده ها به کتاب اضافه شده است.

برخی از شکلها ، فرمولها و جداول نیز تغییر کرده اند.



مجموعه تست های روانشناختی

سایت تبیان دارای صفحه ای است که مجموعه ای از تست های روان شناختی را در آن قرار داده است. علاقه مندان برای مشاوره در خصوص میزان حالات روحی و روانی خود می توانند هر یک از این تست ها را انجام دهند:

http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=265&HasParam=1

همایش ژئوماتیک 92 استارت خورد

با تشکر از مهندس عشورزاده برای ارسال این خبر٬ سازمان نقشه برداری کشور اقدام به اعلام زمان ارسال مقالات و زمان برگزاری همایش سالانه ژئوماتیک با عنوان "برنامه‌­ریزی مکان محور، ضرورت مدیریت راهبردی" نموده است.


مهلت ارسال مقالات: 13 دی ماه تا 20 بهمن ماه 1391

زمان برگزاری همایش: 9 تا 11 اردیبهشت ماه 1392

http://confe.ncc.org.ir/HomePage.aspx?site=nccconf.ncc.org&tabid=5435&lang=fa-IR

محورهای همایش:

ژئودزی، ژئودینامیک، مدلسازی میدان ثقل، تداخل سنجی راداری، ژئوفیزیک

-    هیدروگرافی، هیدروگرافی صنعتی، ارتفاع ­سنجی ماهواره­ای، مدل­سازی جزرومد

-    کارتوگرافی، تئوری و فناوری، اطلس و نقشه، محیط های متن باز و اینترنت، زمین نمایی

-    فتوگرامتری و سنجش از دور، فتوگرامتری صنعتی، مدلسازی و کالیبراسیون، UAV فتوگرامتری

-    سیستم­های اطلاعات مکانی ، SDI، سامانه های هوشمند مکانی، سیستم­های متن باز، خدمات مکان مبنا


ماهواره Gokturk-2 ترکیه در مدار قرار گرفت

در آخرین ماه سال 2012 ترکیه کشور همسایه ما به کمک یک موشک چینی از یک ایستگاه چینی ماهواره Gokturk-2 خود را به فضا فرستاد. این موشک Long March صد و هفتاد و چهارمین موشک از نوع خود بود که ماموریت خود را با موفقیت انجام داد. این ماهواره بومی ترکیه توسط موسسه تحقیقات فن آوری فضایی با همکاری صنایع هوا فضای ترکیه ساخته شده بود. سنجنده نوری این ماهواره منابع طبیعی توسط کره جنوبی تولید شده بود.


این ماهواره 400 کیلویی قدرت تفکیک مکانی حدود 2.5 متر با ظرفیت ذخیره سازی 15 گیگابایت تصاویر را دارد. این ماهواره تکمیل کننده ماهواره Rasat با قدرت تفکیک 7.5 متر است که توسط روسیه به فضا پرتاب شد. وزارت دفاع ترکیه یک ماهواره یک تنی را نیز از دو شرکت اروپایی خریداری کرده است که قدرت تفکیک آن حدود 70 سانتیمتر برای باند پانکروماتیک و 2.8 متر برای باند چند طیفی می باشد (نظیر ماهواره Pleiasdes).

نخست وزیر ترکیه رجب طیب اردوغان که پرتاب این ماهواره را به صورت زنده مشاهده می کرد گفت که با پرتاب این ماهواره ما نیز به کشورهای مدعی این فن آوری پیوسته ایم. ما جزو 25 کشوری هستیم که خود ماهواره های بومی خود را تولید می کنند. ترکیه اعلام کرده است که میخواهد به جمع کشورهای پرتاب کننده ماهواره نیز بپیوندد.

در این میان چین بازار پرتاب ماهواره ها را هرچه بیشتر به دست می گیرد و پرتابهای موفقیت آمیز این کشور تبلیغ خوبی برای آن ایجاد کرده است. به طور مثال در شهریورماه گذشته چین یک ماهواره منابع طبیعی ونزوئلا را نیز با موفقیت در مدار قرار داد.

امیدواریم خبرهای خوبی از کشورمان نیز در رابطه با فضا بشنویم

پرتاب هفتمین ماهواره سیستم قطبنما در پایان سال ۲۰۱۲

روز چهارشنبه 6 دی ۱۳۹۱ برابر با 26 دسامبر 2012 و در واپسین روزهای پایانی سال ۲۰۱۲ ٬ چین توانست هفتمین ماهواره از سیستم تعیین موقعیت Beidou یا قطبنما را در مدار ۲۳ هزار کیلومتری قرار دهد. به این ترتیب اکنون از سیستم دارای ۱۷ ماهواره فعال در فضا می باشد. روز پنجشنبه گذشته٬ خبر گزاری شین هووا  خبر از پرتاب این ماهواره و رونمایی از نماد این سیستم با عنوان BSD توسط ران چنگی (Ran Chengqi) سخنگوی این پروژه در یک کنفرانس خبری داده بود. این سیستم قرار است با ۳۵ ماهواره تکمیل و از سال ۲۰۱۵ در محدوده عمل خود مطابق با نقشه زیر راه اندازی شود:




File:Beidou-coverage.png

معرفی کتاب نقشه برداری زیرزمینی

با توجه به نظر یکی از بازدیدکنندگان سایت و تشکر از ایشان برای ارسال جلد کتاب نقشه برداری زیر زمینی دکتر محمد رضا عاصی به استحضار می رساند که این کتاب توسط انتشارات سیمای دانش به چاپ رسیده است.


تعداد صفحات: ۱۸۸ صفحه 

ناشر: سیمای دانش

قیمت: 95000 ریال

تارٓخ انتشار: آذر 1391

فصل ۱-کلیات

۲-اشاره ای به برداشت های زمین شناسی

۳-تونل ها

۴-دستگاه تونل زن TBM

۵-نقشه برداری درمعادن روباز وتمرین های حل شده وحل نشده

تلفن مراکز پخش در تهران: ۶۶۴۶۰۵۴۵ و ۶۶۴۶۵۸۳۰ و ۶۶۴۹۳۷۰۱ ویا  ۶۶۴۶۸۲۳۵


چاپ جلد دوم Civil 3D با موضوع راهسازی

در اردیبهشت ماه امسال خبر انتشار جلد اول کتاب آموزش Civil 3D را توسط مهندس دلقندی منتشر کردیم. هفته قبل از انتشار جلد دوم این کتاب با موضوع راهسازی با خبر شدیم که مشخصات این کتاب را برای علاقه مندان در زیر منتشر کرده ایم:

تیراژ: 1100 جلد

تاریخ انتشار: پاییز 1391

قیمت: 240.000 ریال همراه با DVD

انتشارت: نشر آژند سبزوار

تلفن پخش: 6-2231005-0571

مبایل ناشر: 09155712699 و 09151710741

جلد قبلی را در نشانی زیر بیابید:

http://www.geoinfo.blogsky.com/category/cat-5/


بازنشستگی ماهواره لندست 5 به زودی

سازمان نقشه برداری زمین شناسی آمریکا رسما بازنشستگی ماهواره لندست 5  را در چند ماه آینده اعلام کرد. به این ترتیب طولانی ترین ماموریت ماهواره های تصویر بردار پایان خواهد یافت. این ماهواره بارها توسط متخصصین USGS بازیابی شده بود ولی با از کار افتادن ژیروسکوپ اصلی ماهواره  دیگر امیدی به بازگردادن آن نیست. این ماهواره که برای سه سال فعالیت طراحی شده بود در بیست و نهمین سال فعالیت بازنشسته خواهد شد. لندست 5 از سال 1984 تا به حال 150000 بار دور زمین گشته است و حدود دو ونیم میلیون تصویر از سطح زمین اخذ نموده است.

 

از سال 1984 تا به حال هر پدیده یا اتفاقی که بزرگتر از یک میدان فوتبال بوده است به خوبی توسط این ماهواره به صورت قابل شناسایی تصویر برداری شده است. مسئولین پروژه می گویند که دنباله برنامه سری ماهواره های لندست را پی خواهند گرفت اما امیدی به تکرار آنچه درباره لندست 5 افتاد ندارند.

 

این ماهواره توسط تیم مهنسی ناسا به ارامی از مدار خود خارج خواهد شد. ناسا قول داده است که لندست 8 را در فوریه 2013 به فضا ارسال کند. از سال 2008 سازمان زمین شناسی آمریکا داده های سری ماهواره های لندست را به صورت رایگان برای دانلود قرار داده است .

اگر مشتاق به دانستن مطالب بیشتری از این ماهواره ها هستید به سایت مربوطه در ادامه سری بزنید.

http://landsat.usgs.gov/


تغییر زمان در ماهواره شماره ۳۳، GPS

رصدخانه ناوال امریکا در گزارش امروز (22 دسامبر) خود اعلام کرد ماهواره GPS به شماره پرتاب 33 و با کد PRN=3 در تاریخ 20 دسامبر (پنجشنبه 30 آذر) از زمان مرجع ZULU برابر با 1257 به 1913 تغییر پیدا کرد.  

http://tycho.usno.navy.mil/ftp-gps/gps.txt

هم اکنون سیستم تعیین موقعیت جهانی GPS با 31 ماهواره فعال که شامل 8 ماهواره مدرنیزه، 2 ماهواره نسل جدید و 21 ماهواره نسل قدیم به کار خود ادامه می دهد. 

ضمنا پیرترین ماهواره GPS با بیش از 22 سال فعالیت (ماهواره شماره 23) همچنان در مدار قرار دارد که رکوردی برای این منظور محسوب می شود.