ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ماهواره ها یخهای قطبی را تصویربرداری می کنند

معبر شمال غربی یکی از مهمترین راههای دریایی است که اروپا و آسیا را به هم متصل می نماید.این معبر از کناره کانادا و گرینلند شروع شده و تا آبهای شمال غربی انگلستان ادامه می یابد. این معبر قرنها به واسطه وجود یخها غیر قابل عبور بود.برای اولین بار این معبر بدون یخ گزارش شده است. افزایش دمای کره زمین و به دنبال آن دریاها باعث ذوب کوه­ های یخی گردیده است. طبق گزارشات آژانس فضایی اروپا یخهای قطب شمال به کوتاهترین ارتفاع خود رسیده اند.

مرکز فضایی دانمارک در همین راستا با استفاده از تصاویر ماهواره ای، سطح پوشیده شده از یخ را حدود 3 میلیون کیلومتر مربع تخمین زده اند که حدود یک میلیون کیلومتر مربع از آمار سال 2006 کمتر است. آمار نشان می دهند که کاهش سطح یخی زمین به طور متوسط در ده سال گذشته چیزی حدود 100000 کیلومتر مربع در سال بوده است. و بنابراین این کاهش یک میلیون کیلومتری در یک سال بسیار قابل توجه است. و این مسئله می تواند هشداری باشد که یخها بسیار زود تر از آنچه که قبلا فکر می شد ذوب شوند و بنابراین نیاز به بررسی دقیقتری از انچه که اتفاق می افتد داریم.

اگر وضع به همین منوال پیش رود و یخهای قطبی با همین سرعت ذوب شوند؛ قطب شمال تا سال 2040 م از یخ خالی خواهد شد. چنانچه معبر دریایی مذکور شد. سازمان فضایی اروپا در همین راستا تصمیم گرفته است تا ماهواره CryoSat-2 را در سال 2009 م به فضا پرتاب کند. قرار است این ماهواره در طول سه سال فعالیت خود تصاویر  و داده هایی به زمین ارسال نماید که فرایند ذوب یخهای قطبی را قابل بررسی دقیق تر نماید.

برای این تلاش پیشاپیش آرزوی موفقیت می نماییم و همچنین برای یخهای قطبی هم سرمای هرچه بیشتر! که هر چیزی به جای خویش نیکوست ....

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد