ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

داده های ارزان ، تنها راه برای سنجش از دور

چندی است که مسئله قیمت داده ها برای تصاویر سنجش از دور در کنفرانسها و مجلات مختلف عنوان می شود (که نمونه هایی از آن را در همین وبلاگ قرار دادیم) و این قضیه نشان می دهد که مسئله قیمت داده ها با توجه به زیاد شدن صاحبان تکنولوژی فضایی مسئله مهمی شده است. در همین راستا  باب رایرسون؛یکی از پیشکسوتان مرکز سنجش از دور کانادا و رئیس شرکت  Kim Geomatics  در اوتاوا؛ معتقد است که سلامت سنجش از دور را نه مهارت در طراحی و ساخت ماهواره ها بلکه سیاستی که در مورد داده ها اعمال می شود؛ تعیین می کند. وی در ادامه عنوان می کند که هرچه ارزان تر رساندن  داده ها به دست کاربر ان نهایی تنها راه ممکن است. وی با ایراد این سخنان در جلسه افتتاحیه کنفرانس آسیایی سنجش از دور به وضعیت قیمتهای فعلی  را مورد انتقاد قرار داد.

او معتقد است که تحمیل هزینه های ساخت و پرتاب ماهواره ها به کاربران توسعه این صنعت را کند می کند. گرانی داده ها باعث استفاده کمتر از آنها می شود که در نهایت فوائدی که کشور می تواند از آن برخوردار شود را کاهش می دهد. او به عنوان مثال پروژه رادارست را مورد سئوال قرار داده است که با گرانی داده های آن استفاده از آنها را در سطح جهان محدود کرده است و اخذ یک میلیارد دلار هزینه پروژه  را از کاربران دلیل اصلی کاهش منافع اقتصادی طرح می داند.

وی معتقد است که دولتها به عنوان متولی اصلی این تکنولوژی باید در طراحی و ساخت ماهواره ها به غیر از داشمندان از نظرات کاربران سنجش از دور و متخصصان بازرگانی نیز بهره گیری کنند. وی در حال حاضر مشاور سازمان فضایی تایلند است که بخه زودی  ماهواره Theos-1 را برای پرتاب آماده می سازد. نظرات وی در توزیع داده های این ماهواره اعمال خواهند شد؛ به این صورت که تنها هزینه توزیع داده ها از کابران دریافت خواهد شد و خود داده ها به صورت رایگان خواهند بود. گرچه کشور ما از این داستانها فارغ است ولی به هر حال می توان به عنوان کاربر از چنین خبرهایی خوشحال بود. بالاخره استفاده کننده که هستیم...!!!!

نظرات 2 + ارسال نظر
یبل سه‌شنبه 4 دی‌ماه سال 1386 ساعت 17:07

با سلام خدمت شما
میخواستم ببینم شما میدانید برای خرید تصاویر ماهواره ای با کیفیت بالا مانند اسپات و کویک برد و.. چه باید کرد و نام شرکتها کدام است و کسی را در این باره سراغ دارید یا سایتی که با ایران و تحریمات مشکل نداشته باشد
با تشکر
و آیا شما میتوانید این کار را برایمان انجام دهید
منتظر جواب شما هستم

www.madanchi.blogfa.com

ایمان رستگار
emanmining@yahoo.com

سلام دوست عزیز
داده های spot را قبلا شرکت جزیره ای و همکاران در تهران نماینگی می کند و قبول سفارش هم دارد.
برای دادهه ایی نظیر quikbird در ایران به خاطر تحریم نمایندگی رسمی نداریم ولی تقریبا بسیاری از شرکتهای فعال در این زمینه تصاویر آرشیوی آن را برای فروش دارند. فقط با توجه به آشفته بازار در این موضوع حتما از چند شرکت قیمت گرفته و بعد اقدام به خرید بکنید. البته ممکن است خصوصیات فنی آنها نیز متفاوت باشد که به آنها نیز باید توجه کرد یا با مشورت خرید خود را مطابق نیاز انجام دهید.
موفق باشید

رستم رستمی سه‌شنبه 18 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 19:45

با عرض سلام وارزوی سلامتی
دوست عزیز برای اجرای پایان نامه ام احتیاج به تصاویر spotدارم می خواستم اگر ادرس یا شماره تلفن شرکت جزیره ای رو دارید لطف کنید بفرستید تا بتونم با این شرکت ارتباط برقرار کنم ممنون

سلام
متاسفانه شماره مذکور را در اختیار ندارم ولی اگر به تصویر ماهوار اسپات نیاز داشته باشید شرکتهای دیگر برای این کار وجود دارند که می توان شماره انها را در اختیار شما قرار داد.
موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد