ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

انتقال یک نظر به دوستان سازمان نقشه برداری

 

انتقال یک نظر به دوستان سازمان نقشه برداری

 

پیرو خبر قبلی  در خصوص تمدید مهلت ارسال مقالات و ارسال چندین نظر از سوی بعضی از دوستان مسئولیت پذیر، یکی از آنها را در زیر قرار داده ایم. دوستان سازمان نقشه برداری تأملی بفرمایند و پاسخ گو باشند.

 

" در باب پژوهش سازمان نقشه برداری بر خلاف سازمانهای مشابه در  سطح بین المللی که تمرکز خاص خویش را بر تولید داده و بسترسازی برای پژوهش در دانشگاهها و مرکز اجرایی را دارند، خود را در جایگاه دانشگاه دیده و با توجه به بودجه پژوهشی و رانت دیتا و امکانات پرسنلی و تجهیزات به عوض توجه و پشتیبانی به مراکز دانشگاهی کشور، متاسفانه خود را در مقام رقیب، مجری و بدتر از همه کمیته علمی برای ارزشیابی طرحهای پژوهشی و همایشها میبیند. چنین تفکری جز انزوای هرچه بیشتر مراکز علمی کشور ثمری نداشته و نتیجه تحقیقات جاری آن نیز همین وضعیتی است که الان میبینیم! در این وضعیت پژوهشگران دانشگاهی به خاطر عدم دسترسی به دیتا و پشتیبانی مالی، غالبا متکی به داده های جهانی بوده که نتایج آنها عموما بار کاربردی یا حداقل فناوری را ندارند و در آرشیو موسسات انبار میشوند. متاسفانه در این بخش نیز سازمان به عوض سیاستگذاری کلان  پژوهشی در جهت رفع تنگناهای اجرایی کشور، یا در قالب شرکت سهامی تقاضا برای خرید دیتاها را از دانشگاهها مینماید و یا با تنگ نظری شدید در ارائه دیتا (که باز در حد رقیب میتوان دید) راه را برای هر پژوهشی میبندد. متاسفانه غالب معرفی نامه های دانشگاهها برای دانشجویان یا اساتید با جواب سرد و بی توجهی سازمان مواجهه میشود.
متاسفم بیان نمایم که تجربه ارائه پروپوزال پژوهشی به سازمان نیز با توجه به داشتن ادعای پژوهشی بعضی از همکاران  سازمان نقشه برداری (در حد داور!)، تجربه ای ناموفقی است که جز استفاده از نظر و ابتکار ارائه دهنده طرح برای بعضی از همکاران سازمان، ثمری ندارد (نکته ای که بعضی از همکاران خود سازمان نیز اذعان مینمایند).  در چنین موضعی اخذ دیتا برای انجام امور پژوهشی میتواند صرفا با تکیه بر آشنایی، دوستی یا به شرط قبول همکاری اعضا  در طرح یا مقاله مورد نظر میسر گردد! این امر  اصولا قابل قبول نمیتواند باشد. براستی سازمان چرا برای پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکترا و طرحهای پژوهشی دانشگاهها  طرحی ندارد که اجرای آنها در جهت کاربرد و رفع مشکلات کشور باشند؟  آیا نتیجه این امر جز اتلاف منابع محدود ملی نیست؟
همکاری دستگاههای اجرایی کشورها در اجرای همایشهای علمی امری مرسوم و پسندیده در تمام دنیاست. ولی سازمان در اینجا نیز خود به عنوان مجری، ناظر و ارزیاب وارد امر میشود! آیا واقعا به وضعیت ارزیابی علمی و انتخاب مقالات این همایشها توجه دارید؟ اکثر اعضا کمیته علمی این همایشها عملا از سازمان نقشه برداری بودند و جالب اینکه اکثر مقالات برگزیده همایشها هم به انتخاب آنها، از همین مسئولین سازمان یا کمیته های اجرایی میباشند (لطفا سوابق را بررسی نمائید) . تجربه حضور  در این همایشها در مقایسه با  اکثر همایشهای بین المللی تجربه بسیار بد میباشد. بارها در این همایش مقالاتی دیدم که ارائه شدند و با  بی مهری همکاران کمیته علمی سازمان رد شده و یا در قالب پوستر ارائه شدند. همین مقالات با فاصله کمی در معتبرترین ژورنالهای بین المللی به عنوان مقاله برتر انتخاب شده اند! نظر جنابعالی برای پذیرش مقاله همکاری که نتیجه پایان نامه وی در قالب حداقل  10 مقاله ژورنال ISI چاپ شده، بصورت پوستری در همایش آن سازمان چیست؟! نکته جالب توجه عدم اطلاع و حتی توجه به اعتراضات اعضا اسمی کمیته علمی همایش از این افدامات است که در هر حال معنایی جز بی توجهی یا اعمال نظرات شخصی در بر نداشته است. صادقانه باید اذعان نمود که نتیجه این همایشها و حاشیه های آن جز دلسردی وگریز معدود پژوهشگران فعال این حوضه و تشویق بیشتر همکاران سازمانی چیزی در بر نداشته است. البته از بعد اجتماعی باید اذعان داشت که این همایش ها محل مناسبی برای دید و بازید همکاران در طول سال میباشد! پیشنهاد میشود این همایشها به دانشگاهها واگذار شده و پشتیبانی سازمان از آنها باشد. "

 

نظرات 1 + ارسال نظر
samaee سه‌شنبه 14 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 08:47 http://gisement.net

یک خاطره جالب هم برای همسر من اتفاق افتاده بود که وقتی مقاله اش (در زمینه GIS) پذیرفته نشد (در عین ناباوری) یکی از دوستان سازمانی فرمودند : "خوب میگفتی همسر شماست تا مقاله رو قبول میکردیم!!!!"

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد