ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

اندازه گیری طول دیوار چین

طول دیوار بزرگ چین چقدر است؟ پاسخ این سئوال کمی مشکل است چون که اساسا این دیوار پیوسته نیست. بخشی از آن توسط سنگ و بخشی دیگر با استفاده از زمین طبیعی کوبیده شده ایجاد  شده است. قسمتی از آن ارتفاع بسیار کوچکی دارد و بخش از آن اصلا دیوار نیست و فقط از عوارض طبیعی نظیر رودخانه ها تشکیل شده است. البته برخی از عوارض طبیعی اولیه در دوران سلسه های اولیه چین وجود داشته اند که با عوارض امروزی کمی متفاوت هستند و این به پیچیدگی قضیه اضافه می کند.

دیگر موردی که اندازه گیری طول دیوار بزرگ چین را مشکل می کند این است که  این دیوار روی خطی مستقیم ایجاد نشده است و برخی قسمتها در مناطق پست تر از قسمتهایی که روی کوه ایجاد شده اند قرار دارند. به این ترتیب روشهای معمولی نقشه برداری زمینی نمی تواند اندازه دقیق آن را در فضای سه بعدی به دست آورد.

اخیرا ISPRS تصمیم گرفت تا طول واقعی این دیوار را اندازه گیری نماید. رئیس ISPRS آقای چن ژون رئیس علمی این پروژه نیز هست. یک تیم کامل و بزرگ فنی  قریب به 800 نفر از متخصصان (علوم ژئوماتیک و میراث فرهنگى ) روی این پروژه کار کردند. این تیم از عکسهای هوایی با مقیاس     1:35000  برای ایجاد مدل سه بعدی رقومی استفاده کرد و با استفاده از این مدل سه بعدی و امکانات فتوگرامتری متخصصان قادر به اندازه گیری طولهای شیبدار شدند.

در 18 آوریل امسال نتایج این تحقیق مشخص گردید. بر خلاف طول 6000 کیلومتری قبلی ، طولهای محاسبه شده برای این دیوار به قرار زیر اعلام شد:  6259.6 کیلومتر دیوار سنگی، 359.7 خندق ها و گودالها، و 2232.5 کیلومتر عوارض طبیعی نظیر رودخانه ها و چاله های طبیعی. که جمعا طولی معادل 8851.8 کیلومتر برای این دیوار اعلام گردید.

حاصل این تلاش که دو سال نیز  طول کشیده است یک GIS خواهد بود که علاوه بر نقشه های 1:10000 این عارضه مهم بشری اطلاعات مربوط به میراث فرهنگی چین در این رابطه را نیز در خود خواهد داشت. از این پایگاه داده ها جهت امور تحقیقاتی، حفظ میراث فرهنگی و همچنین توسعه سایت میراث فرهنگی بشریت استفاده خواهد شد.

خوب این خبر علاوه بر اینکه یکی دیگر از کاربردهای فتوگرامتر ی را نشان می دهد اهمیت کار چینیها را در حفظ و معرفی بناهای تاریخی خود گوشزد می کند. امیدواریم این خبر برای تصمیم گیرندگان،  مسئولان و همچنین محققان کشور در زمینه علوم ژئوماتیک عبرت آموز و سرمشق دهنده باشد و دنیای ژئوماتیک کشور از بحث تولید نقشه به کاربردهای بسیار دیگر شاخه های مختلف ژئوماتیک رو بیاورد.

نظرات 1 + ارسال نظر
علی راد یکشنبه 7 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 01:21 http://novin21.blogsky.com


باید که جمله جان شوی تا لایق جانان شوی/
چون سوی مستان می روی مستانه شو مستانه شو
راستی دیوار چین از فضا مشخص است؟

خوشحال می شیم اگه در مسابقه ی ما شرکت کنید . (جایزه کتاب است – براتون پست می کنیم هر کجای وطن که باشید)

سلام
بله دیوار چین از معدود عوارض زمینی است که با چشم غیر مسلح از ماه ژیداست.
البته در تصاویر ماهواره ای با توجه به قدرت تفکیک تصویر ممکن است این عارضه مشخص باشد یا نباشد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد