ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

مجموعه ماهواره های همسان

ارسال ماهواره های مشابه در فضا که سنجنده های مشابهی را حمل کنند پدیده جدیدی نیست و کشورهای مختلف تا به حال اقدام به این کار نموده اند. مثلا مجموعه ماهواره های NOAA توسط آمریکا یا سنجنده های MODIS که روی دو ماهواره قرار گرفته اند.

پدیده جدیدی که سالهای اخیر شاهد آن هستیم پرتاب مجموعه ماهواره های همسان در قالب ماهواره های کوچک و کم حجم می باشد که توسط کشورهای مختلف انجام می شود. در حقیقت با کوچک شدن حجم ماهواره ها بخشی از هزینه ها پایین می آید و  بنابراین کشورهای متعدد می توانند از عهده آن برآیند. به این ترتیب تعداد ماهواره ها نیز می تواند بالاتر رود و در عمل قدرت تفکیک زمانی سنجنده ها بالاتر رفته و می توان در بازه های زمانی کوتاه تری تصویر از مناطق دلخواه داشت که در برخی پروژه ها امری حیاتی به شمار می رود.




یکی از این مجموعه ماهواره ها مجموعه (Disaster Monitoring Constellation) DMC است. این مجموعه که برای پایش زمین در رابطه با بلایای طبیعی به صورت روزانه طراحی شده است از چندین ماهواره  تشکیل می شود. در حال حاضر تعداد این ماهواره ها هفت عدد است که شامل ماهواره های زیر می شود:

Beijing-1,  NigeriaSat-1,  UK-DMC-1,  UK-DMC-2,  Deimos-1, NigeriaSat-X, NigeriaSat-2

کشورهای متعددی نظیر چین و انگلستان در این پروژه سهیم هستند. در واقع مالکیت هر ماهواره  به صورت جدا است ولی همه آنها با یکدیگر در جهت پایش زمین کار می کنند.

به  کمک این ماهواره ها هر روزه یک تصویر رنگی از هر منطقه از سطح زمین با قدرت تفکیک 22 و 32 متری در سه باند طیفی (شامل سبز، قرمز و مادون قرمز نزدیک) و یک تصویر پانکروماتیک با قدرت تفکیک 4 و 2.5 متر در اختیار است. عرض تصویر این ماهواره ها نیز بسیار بزرگ و در حدود 600 کیلومتر می باشد.

البته قرار است سه ماهواره  دیگر تا سال 2014 به این مجموعه اضافه شود.

برای اطلاعات بیشتر از این پروژه می توانید به سایت DMC International Imaging Ltd (DMCii)

رجوع نمایید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد