متاسفانه در این ماههای اخیر خبرهای چندی در مورد از دست دادن همکاران نقشه بردار شنیده ایم. مطلب زیر را مهندس محمدرضا جعفری برای وبلاگ فرستاده اند که ضمن تشکر از ایشان عینا در وبلاگ درج میشود.
مطلع شدیم گروهی که برای انجام یک برداشت نقشه برداری عازم کاشان شده بودند، در حادثه اسف بار وقوع سیل در این شهر گرفتار شدند و ....
وقوع حادثه در حین انجام کارهای نقشه برداری امری است کم و بیش به گوش می رسد. معمولا سقوط از ارتفاع در راس این حوادث قرار دارد. تیمهای نقشه برداری زمینی که معمولا جوان هستند در گوشه و کنار هر روز در حال فعالیت هستند و به خاطر ذات نقشه برداری که یکی از رشته های سخت در بین رشته های فنی مهندسی به شمار می آید، این افراد با خطر های مختلف و متنوع دست و پنجه نرم می کنند. البته بسته به نوع فعالیت ، این خطرات متفاوتند. برای مثال در برداشت شهری، حرکت از روی پشت بامها، خطر سقوط و یا برخورد با کابلهای برق را به همراه دارد. برداشت توپوگرافی، اگر در ارتفاعات سخت باشد، خطر سقوط از ارتفاعات طبیعی را به همراه دارد. عبور از رودخانه ها، مواجه شدن با حیوانات خطرناک، گرما زدگی، سرما زدگی و ... همه و همه جزو خطرات این رشته به شمار می رود.
اما بلایای طبیعی نیز جزو مواردی است که باید در نظر گرفته شود. حتی اگر تیم نقشه برداری بسیار مجرب و خبره باشند باز هم حوادثی مثل طوفان در مناطق کویری، سیل و رعد و برق را نباید فراموش کرد. چندی پیش تیمی سه نفری شامل یک نفر نقشه بردار از فارغ التحصیلان آموزشکده مهاجر اصفهان، یک اپراتور و یک راننده برای انجام یک پروژه نقشه برداری و به منظور شناسائی منطقه عازم کاشان می شوند. در حین عبور از جاده های خاکی و جیپ رو ناگهان هوا منقلب شده و باران شروع به باریدن می کند. بعد از حدود نیم ساعت، بارندگی به حدی شدت می گیرد که از ارتفاعات سیلی مهیب ایجاد شده و سر راه خود همه چیز را نابود می کند. این تیم جوان نیز به همراه خودروی خود در بین سیل گرفتار می شوند و حادثه اتفاق می افتد. پس از فروکش کردن سیل، جسد مرحوم علی افشون (نقشه بردار) پیدا می شود، راننده خوش شانس نیز زنده پشت اتومبیل ولی نفر سوم مفقود می شود. در حال حاضر وضعیت راننده بسیار وخیم است و هنوز از نفر سوم خبری نیست.
بیان این گونه حوادث اگر جه تلخ، اما عبرت آموز است. به جاست تیمهای نقشه برداری که عازم مناطق مختلف می شوند، اولا از نظر بیمه حتما تحت پوشش یک شرکت و یا سازمان باشند. ثانیا قبل از عزیمت به مناطق از شرایط اقلیمی و حتی اجتماعی منطقه اطلاعات کافی کسب کنند تا کمتر دچار مشکل شوند. ثالثا از افراد با تجربه و آشنا به شرایط سخت انتخاب شوند تا در برخورد با حوادث بهترین تصمیمات را گرفته و کمتر شاهد وقوع چنین حوادثی باشیم.
شماره سوم از نشریه علمی انجمن دانشجویی دانشکده نقشه برداری در خرداد ماه سال ۱۳۸۶ منتشر گردید.
اهم مطالب درج شده در این شماره :
برای اطلاعات بیشتر به وبلاگ زیر مراجعه نمایید.
با اتمام امتحانات نیم سال دوم و شروع فصل تابستان. برگزاری اردوهای نقشه برداری در شهرها و دانشگاه های مجری دوره های نقشه برداری در اولویت قرار می گیرد
ما نیز همچون سالهای قبل در برگزاری اردوی دانشگاه شاهرود آماده شده ایم. این اردو در منطقه ییلاق نشین فارسیان در ۳۵ کیلومتری جنوب شرق رامیان و آزاد شهر قرار دارد. جای همه همکاران و دانشجویان شرکت کننده در این اردوها خالی است و از همینجا یاد و خاطرات اردوهای سال قبل همه کسانی را که با ما بودند. زنده می کنیم و امیدواریم هر کجا هستید سلامت و موفق باشید.
مدیریت ترافیک هوایی از طریق ماهواره اروپایی
باز هم خبر از GNSS. خلبانان و کنترل پرواز کشورهای اروپایی، از تغییر در داده ها و مخابره از طریق ماهواره SES (Single European Sky) و سیستم های زمینی در آینده سود خواهند برد. این هدف یک برنامه جدیدی است که در هفته گذشته (اوایل تیر 86) در دستور کار اعضای سازمان فضایی اروپا قرار داده شد.
ماهواره SES که در سال 2004 توسط کمسیون اروپا پرتاب شده بود، اینبار برای یک روش جدید در مدیریت ترافیک هوایی که روند رو به رشد و پایدار در حمل و نقل خواهد داشت، آماده شده است. کمیسیون اروپا یک برنامه مخصوص برای تحقیق در زمینه مدیرت ترافیک هوایی، آدرس یابی اداری، مفاهیم تکنیکی و عملی برای ارتباطات، ناوبری و مراقبت و امنیت ترافیک هوایی بوسیله ماهواره SES را شروع کرده است.
چنین فعالیتهایی که در زمینه GNSS در دنیا در حال انجام است، هنوز در کشور ما در دستور کار قرار نگرفته و متأسفانه کمتر کسی از این صنعت رو به رشد اطلاع کافی دارد!
تقلب و امتحانات
امتحانات دانشگاه چند وقتی است که شروع شده است و در حال تمام شدن است. دیروز یکی از دانشجویان تماس گرفته بود که برایش در جلسه امتحان یک مشکل پیش آمده است. وی گفت: " مراقب جلسه از پشت ماشین حسابم که چند فرمول درسی را نوشته بودم، بعنوان تقلب گرفته و من هیچ استفاده ای از آنها نکردم. زیرا شما تمام فرمولهای درس را در پایان برگه سؤالات آورده بودید! اکنون برای من نمره 0.25 رد کرده اند ". بنده هم به ذهنم رسید که کار ایشان مثل کسی که برای کشتن شخصی با شمشیر به بالای سرش می رود و وقتی آنجا می رسد، می بیند که طرف قبلاً خودش مرده است. حالا وی را به جرم قتل و با آلت قتاله در دست می گیرند و دیگر نمی توان کاری کرد!
همیشه یادمان باشد که راه غیر صحیح ما را به جایی نمی رساند. بهتر است به توانایی ها خود توجه کنیم و از خداوند متعال کمک بخواهیم.
شرکت پردازش تصویر ER Mapper توسط موسسه سوئدی Hexagon خریداری شد. این به این معنی است که شرکت معروف Leica صاحب سرور قوی تصویری ER Mapper می شود. این سرور (IWS) برای ارسال پایگاه داده های بسیار بزرگ به صورت آنلاین طراحی شده است و تقریبا از بالاترین فن آوری در این زمینه برخوردار است. که به Leica امکان تعامل با سازمانهای بزرگ در زمینه داده های مکانمند را می دهد.
دومین ویژگی ERMapper فرمت مخصوص تصویری آن با فشردگی بسیار بالاست. این فرمت ECW نام دارد. دیگر مزیت این شرکت حضور فعال آن در بازارهای آسیای جنوب شرقی و استرالیا است. خود شرکت Leica هم در آمریکای شمالی و اروپا بازار بسیار زیادی دارد. برای ERMapper هم از جهاتی این معامله مفید خواهد بود. اولین آنها دسترسی به منابع مالی مناسب برای انجام تحقیقاتی که این شرکت را در رقابت با سایر شرکتهای هم تراز موفق می کند است. Leica اعلام کرده است که فعالیتهای ERMapper همنان ادامنه پیدا خواهند نمود و تنها تولیدات جدیدی با استفاده از فن آوری دو شرکت فراهم خواهد آمد. البته هنوز قیمت رسمی این معامله اعلام نشده است ولی سال پیش ارزش سهام این شرکت 10 میلیون دلار اعلام شد. به این ترتیب روند ادغام شرکتهای بزرگ ادامه پیدا می کند و این روندی است که در سالهای اخیر شدت پذیرفته است. و این برای ما که هنوز مصرف کننده هستیم یعنی انحصار . محدود شدن و ... تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل