ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

رشد بازار تصاویر ماهواره ای در کشورهای در حال توسعه

بر اساس آخرین گزارش ارایه شده توسط اتحادیه اروپا درباره بازار محصولات ماهواره ای، رشد بازار در کشورهای در حال توسعه بسیار بیشتر از دیگر کشورها بوده است. در حالی که رشد 6 درصدی بازار تصاویر ماهواره ای در سال 2011 نسبت به سالهای قبل کاهش چشمگیری را نشان می دهد (از سال 2006 تا 2010 به طور متوسط این بازار 20 درصد رشد داشته است) در کشورهای جنوب شرق آسیا، آمریکای لاتین و روسیه بیشترین رشد مشاهده می شود.

 

با توجه به پیش بینی پرتاب 288 ماهواره در دهه آتی، نسبت به دهه قبل که 149 ماهواره پرتاب شد، به نظر می رسد بازار تصاویر ماهواره ای داغتر از آنچه که هست بشود. این رشد تولید ماهواره بیشتر مدیون سرمایه گذاری دولتهاست که برای پایش اهداف جهانی یا مقاصد صنعتی عمرانی بومی در این قضیه تشریک مساعی می کنند.

 

کارشناسان کاهش رشدی که در بازار این تصاویر دیده می شود را بیشتر به ثبات در خریدهای دفاعی ایالات متحده می دانند. این کشور تا سال 2011 حدود 400 میلیون دلار تصویر خریده است. پس از ثبات خریدهای عمده دفاعی امریکا نیز کاهش یافته است.

 

پیش بینی می شود سرمایه گذاری در ساخت ماهواره ها تا سال 2021 حدود 24.3 میلیارد دلار بشود که نسبت به سال 2012 حدود 34 درصد رشد نشان می دهد. اگر چه سهم عمده ای از این مقدار به دولتها بر می گردد ولی بخش خصوصی نیز سهم قابل توجهی را به خود اختصاص می دهد.

 

سهم کشور ما در این میانه تنها خرید است و متاسفانه درآمدی از این راه نصیب کشور ما نمی شود.

امیدواریم هرچه زودتر سرمایه گذاری بیشتری از سمت دولت و بخش خصوصی در این بازار کاملا مطمئن و پر سود صورت پذیرد.


شاهکار مارتین در ثبت یک تصویر از هلال و عطارد

روز چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۱ در شهر مونیخ٬ یکی از رصدگران حرفه ای هلال ماه به نام مارتین السایزر٬ دقایقی قبل از اذان ظهر به وقت محلی (ترانزیت خورشید) توانست هلال ماه محرم را به کمک CCD در کنار سیاره عطارد تصویر برداری نماید. در این زمان ماه در ارتفاع ۲۰ درجه و خورشید در ارتفاع ۲۳ درجه قرار داشت و جدایی این دو جرم تنها 7.7 درجه بود. هلال ثبت شده در تصویر دارای فاز 0.41 درصد و ضخامت 0.15 دقیقه قوسی بود. تصاویر زیر نتیجه کار ایشان را نشان می دهد:

http://www.icoproject.org/Content/observations/727ddf41-1785-4936-9406-383b3e78d47e_large.png


http://www.icoproject.org/Content/observations/727ddf41-1785-4936-9406-383b3e78d47e_large1.png

خورشید گرفتگی روز چهارشنبه از ایران قابل دیدن نیست

خورشید گرفتگی آخر ماه ذیحجه از ساعت ۲۳ روز سه شنبه 23 آبان به وقت ایران٬ با طلوع خورشید در استرالیا شروع شده و تا ساعت 4 بامداد روز چهارشنبه 24 آبان به وقت ایران و با غروب خورشید در شیلی به پایان می رسد. این خورشید گرفتی بیشتر در اقیانوس آرام اتفاق می افتد. نقشه زیر گویای این مطلب است:

SolarEclipse2012Nov13T.GIF

دانلود فایل راهنمای نقشه برداری ماده ۱۴۷ ثبت اسناد

در اجرای تکالیف مقرر در مواد ۱۵، ۱۷ و ۱۸ قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان‌های فاقد سند رسمی، مصوب 20/9/1390 مجلس شورای اسلامی(در 18 ماده که در 30/9/1391 به تأیید شورای نگهبان رسید)، آیین‌نامه اجرایی متضمن ترتیب تشکیل جلسات، نحوه رسیدگی هیات‌ها و کارشناسان و نحوه دریافت و هزینه‌کرد وجوه قانونی در ۲۱ ماده و ۱۵ تبصره در تاریخ 25/4/1391 به تصویب رییس قوه قضائیه رسید و از ابتدای آبان 1391 به صورت خدمات الکترونیکی، اجرایی شده است.

در این راستا، فرم مخصوصی تحت فرمت اکسل با نام ParcelMap.xlsx باید توسط نقشه بردار تکمیل و پس از تأیید، وارد پروسه فوق گردد. در ادامه کارشناس سازمان، که نماینده و نقشه‌بردار و کارشناس ثبتی است که به موجب ابلاغ مدیرکل ثبت استان به عنوان کارشناس معرفی می شود، پرونده را با حضور متقاضی به محل مورد نظر برده و نقشه ارائه شده را با تصرفات فعلی و مدارک خرید تطبیق می دهد.تا کنون سؤالات زیادی توسط نقشه برداران برای تعیین ابعاد و مختصات گوشه های ملک در فرم مخصوص این سازمان مطرح می شود که در اینجا یک فایل راهنمای ۴ صفحه ایی برای این منظور آماده کرده ام. می توانید این فایل را از نشانی زیر دریافت کنید:

http://s3.picofile.com/file/7550998167/Surveying_147.pdf.html

برای دانلود فرم اکسل  و برای ورود به سایت ثبت ملک از نشانی های زیر استفاده کنید:

http://www.sabtemelk.ir/ParcelMap.xlsx

http://www.sabtemelk.ir/


رستمی

توتال ها هم تصادف کرده و می میرند

چند  عکس از آقای عارف محمدی دریافت کردیم که حادثه به زیر گرفته شدk یک توتال استیشن انعطافی لایکا (flex-line TS) را در یک کارگاه عمرانی بوسیله یک کامیون نشان می دهد. حادثه ای که قبلا هم در ایران اتفاق افتاده است و بیشتر به خاطر سهل انگاری نقشه برداران و کم دقتی رانندگان صورت می گیرد. اگر چه این عکس ها را از فیس بوک دریافت کرده اند٬ اما اطلاعات دقیقی از این حادثه موجود نیست. اگر خوانندگان سایت اطلاعی دارند٬ در قسمت نظرات منتقل نمایند و یا حوادث مشابه را گزارش کنند تا برای همگی درس عبرتی باشد. خصوصا با این اوضاع اقتصادی که این توتال بالای ۲۰ میلیون قیمت داره.


بارش اولین برف در پاییز

اگر چه هفته قبل بارش باران چندان جدی نبود و مقدار کمی هم برف بر شیرکوه نشست و آب شد اما از دیروز بارش باران و دیشب بارش برف باعث شد تا نوک کوه ها بلند تفت و از جمله شیرکوه سفید پوش شوند. هر سال اوایل آبان شیرکوه سفید پوش شده و تا اواسط خرداد برفها در شیر کوه باقی می مانند.

اولین برف پاییزی ۸۸

راه اندازی سیتم تعیین موقعیت شهری چین

چین سیتم تعیین موقعیت شهری خود را تا 2015 راه اندازی می کند.


مرکز ملی سنجش از دور  چین (NRSCC) مسئولیت یافته است تا سیستم تعیین موقعیتی را برای شهرهای مهم چین در سرتاسر کشور تا سال 2015 برپا کند. این سیستم قادر خواهد بود تا در مناطق بیرونی با دقت یک دهم متر و داخل ساختمانها با دقت سه متر تعیین موقعیت  آنی نماید.

این سیستم را Xihe (نام یکی از خدایان افسانه ای چین) نامگذاری کرده اند و تا به حال در شهر شانگهای چین اجرایی و تست شده است. این سیستم که از سال 2011 شروع شده است، تا سال 2015 در همه شهرهای مهم چین کاربردی خواهد شد.


مرکز ملی سنجش از دور  چین از سال 1996 با هدف توسعه علوم و فن آوری فضایی در چین شروع به کار کرده است و در زمینه های سنجش از دور، ناوبری و GIS فعالیت دارد.


سیستم Xihe یک شبکه تعیین موقعیت آنی است که از تعدادی ایستگاه مرجع تشکیل شده است که در ارتباط با یکدیگر هستند. جزییات زیادی از این شبکه فاش نشده است ولی در کشورهای زیادی از جهان از شبکه های مشابهی استفاده می شود.

پنجشنبه٬ زحل به راستای زمین و خورشید می رسد

مقارنه حالتی است که دو جرم سماوی از دید ناظر زمینی به نزدیک ترین فاصله از همدیگر می رسند. اینبار زحل با عبور از فاصله ۲.۲ درجه ای از خورشید و در دورترین فاصله ممکن از زمین٬ سفر خود را از آسمان شامگاهی به سوی آسمان صبحگاهی آغاز می کند. ساعت ۱۳:۵۵ روز ۵ شنبه 4 آبان ۱۳۹۱٬ این فاصله برابر با 10.77 واحد نجومی (AU یا فاصله متوسط زمین تا خورسید) خواهد بود. با فاصله گرفتن زحل از خورشید٬ احتمالا از دو هفته آینده بتوان این سیاره زیبا را در آسمان صبحگاهی مشاهده کرد.

اکر در این شبها در هر ساعت چند شهابی در آسمان می بینید٬ عبور زمین از منطقه خرده سنگهای بارش شهابی جباری است که ممکن است تا نیمه آبان ادامه داشته باشد.