ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

وضعیت پرتاب ماهواره های تعیین موقعیت در سال 2011 و 2012

وضعیت پرتاب ماهواره های تعیین موقعیت در سال 2011 و 2012

 

درسال 2011 بیشترین پرتاب ماهواره های تعیین موقعیت متعلق به سیستم گلوناس می باشد. برنامه هر یک از این سیستم ها برای پرتاب در سال 2012 نیز به ترتیب زیر به اطلاع علاقه مندان می رسد:

1- پرتاب 6 ماهواره سیستم روسی گلوناس در سال 2011 که به این ترتیب اکنون تعداد ماهواره های فعال این سیستم 24 ماهواره می باشد. در فوریه 2012 قرار است 2 ماهواره دیگر از این سیستم پرتاب گردد.

2- پرتاب 3 ماهواره سیستم چینی قطب نما در سال 2011 که اکنون از 14 ماهواره پرتاب شده، 10 ماهواره فعال می باشد. قرار است در سال 2014 تا چند روز آینده (22 ژانویه) و سپس در ژوئن، آگوست و دسامبر، دیگر ماهواره های این سیستم پرتاب شوند.

3- پرتاب 2 ماهواره سیستم اروپایی گالیله که در 21 اکتبر سال 2011 صورت گرفت، جان تازه ای به این سیستم داد. به طوریکه وقفه 3 ساله در پرتاب ماهواره های این سیستم، امیدی به شکل گیری این سیستم کم شده بود. قرار است در آکوست و دسامبر 2012 نیز ماهواره های دیگر این سیستم نیز پرتاب شوند. این سیستم فعلا 2 ماهواره فعال دارد.

4- پرتاب یک ماهواره از بلوک F سیستم امریکایی GPS مجهز به موج جدید L5 در سال 2011 انجام شد. به این ترتیب این سیستم دارای 31 ماهواره فعال بوده و از این تعداد 2 ماهواره دارای موج L5 و 10 ماهواره دارای کدهای جدید M و CS هستند.

 

 

 

اربعین حسینی و تاریخچه ساخت حرم امام حسین (ع)

بیستم ماه صفر مصادف با چهلمین روز شهادت امام حسین (ع) می باشد که سالروز زیارت جابر بر سر مزار آن حضرت در کربلا نیز می باشد.  به این مناسبت به بررسی مراحل تاریخی ساخت و تخریب این زیارتگاه مورد توجه مسلمانان جهان بر اساس تحقیقات یک طلبه از قم در سایت "سلام خدا" و دیگر سایتهای مرتبط با حرم امام حسین و حضرت ابوالفضل می پردازیم. این مرقد در طول تاریخ به طور گسترده تخریب و تعمیر شده که به طور خلاصه در زیر آمده است:

1ـ ساخت مرقد اولیه در دوران امویان (41 تا 129 ه ق): اولین بنای احداث شده پس از واقعه عاشورا از سوی مختار‌ثقفی در سال 64 ه ق می‌باشد که بنایی مسقف به صورت مسجد در کنار آن بوده که دارای دو درب بوده است. همچنین از تشویق امام صادق به زیارت امام حسین و کیفیت زیارت آن حضرت استفاده می‌شود که قبر امام در آن زمان دارای بنا و ساختمان بوده است.‌

ادامه مطلب ...

ماهواره های دو قولوی بررسی میدان ثقل ماه

ماهواره های دو قولوی بررسی میدان ثقل ماه


ماهواره های دو قولوی GRAIL مخفف (Gravity Recovery and Interior Laboratory) شبیه به ماهواره های سیستم GRACE (پرتاب شده توسط ناسا در فاصله 500 کیلومتری زمین در سال 2002) بوده و در واپسین لحظات آخرین روز سال 2011 میلادی جهت بررسی تغییرات و نوسانات دقیق میدان ثقل و توزیع جرم داخل ماه، پس از طراحی یک مدار پیچیده توسط دانشمندان ناسا، به سوی ماه پرتاب شدند.

ماهواره A، در یک مدار بیضی شکل، بین 90 تا 8363 کیلومتر از سطح ماه قرار گرفت. اما ماهواره دوم با یک روز تأخیر در مدار قرار گرفت. قرار است تا 2 ماه دیگر، آنها را بوسیله ایستگاه های کنترل زمینی، در مدار نهایی در فاصله 55 کیلومتری از سطح ماه قرار دهند. در این ماهواره ها برای ارتباط هر یک با یکدیگر و با زمین، از باندهای مختلف میکروموج استفاده شده است.

   

تصویر مسیر پرتاب ماهواره ها و باندهای ارتباطی مورد استفاده در این پروژه

 

ثبت نام آزمون دکتری

این مطلب تماما از سایت تابناک گرفته شده است
مدیر کل دفتر گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از آغاز ثبت نام آزمون دکتری از روز یکشنبه 25 دی ماه خبر داد و گفت: آزمون دکتری در روز 25 فروردین ماه برگزار می‌شود.

ابوالفضل حسنی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه نتایج کتبی آزمون دکتری هفته اول خرداد ماه اعلام می‌شود، گفت: انتخاب رشته دانشجویان نیز در هفته دوم خردادماه انجام می‌گیرد و آزمون شفاهی نیز 15 خرداد ماه انجام می‌شود.

وی افزود: داوطلبان می‌توانند پنج دانشگاه را انتخاب کنند که در نهایت پذیرفته شدگان اولیه به سه دانشگاه معرفی می‌شوند.

وی ظرفیت آزمون دکتری را2800 نفر عنوان کرد و گفت: پس از برگزاری آزمون اولیه حدود سه برابر ظرفیت برای پذیرش به دانشگاه‌ها معرفی می شود.

حسنی در خصوص تغییرات آزمون دکتری با بیان اینکه عمده ترین تغییرات این آزمون نسبت به سال گذشته این است که آزمون به صورت تخصصی تر برگزار می‌شود، گفت: امسال آزمون در هشت گروه تخصصی و 267 رشته برگزار خواهد شد.

وی افزود: بر این اساس آزمون گروه فنی مهندسی در 72 رشته، آزمون گروه علوم پایه در 50 رشته، آزمون گروه زبان در 11 رشته، آزمون گروه دامپزشکی در 25 رشته، آزمون گروه علوم انسانی در 47 رشته، آزمون گروه تربیت بدنی در پنج رشته، آزمون گروه کشاورزی و منابع طبیعی در 51 رشته و گروه هنر در شش رشته برگزار می‌شود.

مدیرکل دفتر گسترش وزارت علوم در خاتمه تصریح کرد: در دومین آزمون دکتری نیمه متمرکز، مواد امتحانی زبان انگلیسی و استعداد تحصیلی در تمامی گروه‌ها مشترک است.


منبع:


ماهواره جاسوسی ترکیه




این روزها پروژه ماهواره جاسوسی ترکیه برای اسرائیلیها دردسرساز شده است. این ماهواره جاسوسی که قرار است با قدرت تفکیک بالا اخذ تصویر  انجام دهد می تواند  انحصاری که اسراییلیها در طی این سالها به کمک متحد قدرتمند خود یعنی آمریکا فراهم اورده بودند را بشکند. آمریکاییها سالها پیش قانونی را تصویب کرده بودن که به موجب آن شرکتهای فروشنده تصویر ماهواره ای نباید تصاویر با قدرت تفکیک بالای اسراییل را به فروش برسانند. این قضیه تا حدی جدی بود که در نرم افزار گوگل ارث نیز  تصاویر مربوط به اسراییل تا حدی مات بودند و جزییات زیادی در انها قابل مشاهده نبود.


تا دو سال دیگر ترکیه ماهواره ای نظامی با نام Gokturk به فضا می فرستند که قادر خواهد بود تصاویر با قدرت تفکیک مناسب از سطح زمین اخذ نماید. ترکیه محدودیتهای آمریکا را ندارد و ممکن است علیرغم ناراحتی اسراییلیها تصاویر را به کشورهای دیگر بفروشد. با توجه به روابط پرتنش دو کشور این امر می تواند محتمل باشد. گرچه با یک ماهواره نمی توان انتظار تحولی بزرگ در زمینه بازگشایی چهره اسراییل از فضا داشته باشیم ولی این موضوع می تواند شروع یک سری تحولات جدید در دنیای سنجش از دور باشد چرا که اعراب نیز دست به ساخت ماهواره های با قدرت تفکیک بالا زده اند و به این ترتیب می توان انتظار داشت که قیمتها روز به روز مناسب تر و تصاویر در دسترس تر شوند. حال چه برای اسراییل چه برای هر منطقه دیگری از جهان.


مهم این است که ازین قافله عقب نمانیم. مطمئنا ترکیه چندان در مسیر علم از ما جلوتر نیست ولی تا دو سال دیگر  ماهواره ای به فضا می فرستد که از اکنون باعث ترس اسراییل شده است و ما ماهواره رصد را فرستاده ایم که هیچ تصویری از آن (ولو با قدرت تفکیک 150 متر) به دست کاربران نرسیده است. منظور ان است که باید از تجربه روندگان این راه درس گرفت و روشهای کشورهایی نظیر تایلند، هند، برزیل، ترکیه، ... را بررسی نمود. تکیه بر دانش بومی وقتی درست است که بر دوش تجربه دیگران سوار باشیم....


کاروان رفت و تو در خواب و بیایان در پیش

کی روی ره ز که پرسی چه کنی چون باشی (حافظ).



آدرس خصوصیات ماهواره

معرفی وبلاگ سیستم ناوبری جهانی

سلام

با خبر شدیم که دکتر عسگری یکی از اساتید محترم گروه نقشه برداری دانشگاه اصفهان وبلاگی با اهداف آموزشی و خبر رسانی در راستای گسترش علم ژئودزی ماهواره ای ایجاد کرده اند. این وبلاگ با توجه به سطح علمی و تجربیات بالای این همکار محترم یقینا می تواند در جهت هدف تعیین شده به دانشجویان، همکاران، محققان و علاقه مندان کمک کند. این وبلاگ با عنوان سیستم ناوبری جهانی با آدرس زیر در دسترس می باشد.

http://www.gnss.blogsky.com


ژئواینفو ضمن تبریک به این استاد گرامی علاقه مندان را به بازدید از وبلاگ ایشان دعوت میکند.




چین به مرکز پرتاب ماهواره ها تبدیل می شود

شرکت صنایع دیوار بزرگ چین که بخش تجاری شرکت صنایع و علوم هوا فضای چین را تشکیل می دهد امسال 5 عدد ماهواره به فضا پرتاب نمود. یعنی بخش قابل توجهی از 20 تا 30 ماهواره  ای که سالانه به فضا پرتاب می شوند. قسمت عمده ای از مابقی ماهواره ها توسط روسیه یا آمریکا به فضا ارسال می شوند. این پنج پرتاب عبارتند از:

1-    دو میکرو ماهواره برای پایش دریاها به مالکیت کشور لوکزانبورگ

2-    دو ماهواره برای  هنگ کنگ

3-    دو ماهواره سنجش از دوری که یکی مربوط به ونزوئلا بود.

 

فعالیتهای چین در این زمینه باعث شده است تا چینیها به عدد 15 درصد کل پرتابها از خاک چین فکر کنند برای یک کشور آسیایی یک آمار افتخار آمیز است. در این میان ماهواره های مخابراتی متعددی نیز توسط چینیها به فضا پرتاب شده است. که از آن جمله می توان به پرتاب ماهواره مخابراتی پاکستان در سال 2011 و یک ماهواره مخابراتی اروپایی اشاره نمود. چین در سال 2012 قرار دارد اولین ماهواره کاملا بومی خود را در زمینه سنجش از دور همراه با یک ماهواره ونزوئلایی از خاک خود به فضا پرتاب نماید.

 

با پیشرفتهایی که چینیها در این زمینه داشته اند به نظر می رسد 15 درصد بازار پرتاب و 10 درصد تولید ماهواره را در دست بگیرند. چیزی که باید تازه ابتدای کار چین دانست.

رکوردهایی برای هلال های نزدیک به مقارنه صفر1433

پایان سال 1390و فصل زمستان و سردی هوا را با چند هلال رکوردی دنبال خواهیم کرد. روز شنبه، مورخ 3 دی 1390 حدود ساعت 21 و 37 دقیقه به وقت ایران، مقارنه ماه صفر با خورشید انجام می شود. در این زمان ماه فاصله نسبتا نزدیک 369 هزار کیلومتر را دارد که باعث می شود هلال های صبحگاهی، شامگاهی و روزگاهی نزدیک به آن با رکورد هایی رو به رو باشند. در زیر به بررسی این هلال ها می پردازیم:

 

1- هلال صبحگاهی محرم 1433

رؤیت این هلال با توجه به پیش بینی مدل مثلثی (نقشه زیر) در جنوب شرق کشور میسر می باشد. برای این منظور نیاز به تلسکوپ های بزرگتر از 8 اینچ در مرکز ایران و دوربین ها و تلسکوپ های 120 میلیمتری برای سیستان و بلوچستان می باشد. با توجه به رطوبت بالای صبحگاه، پیش بینی می شود رؤیت این هلال بسیار سخت باشد و نیاز به تجربه رصدی می باشد. در هر حال در صورت رؤیت این هلال در جنوب شرق کشور، می تواند رکورد ضخامت و احتمالا رکورد سن هلال را که فعلا در دست جناب مهندس قاضی میرسعید است، بشکند.

ادامه مطلب ...